Isabella Tamara Hamid

24 år
Kommunikationsdesign 3. år

Hvorfor valgte du Designskolen Kolding? Da jeg søgte ind, gik jeg på Den Skandinaviske Designhøjskole. Jeg troede, jeg skulle være arkitekt og søgte både ind på arkitektskolerne og på designskolerne. Jeg valgte Kolding som 1. prioritet, fordi jeg havde hørt, at der var et stort fællesskab, og det betød meget for mig. Jeg havde ikke regnet med, at jeg kom ind, og da jeg havde været til samtale, havde jeg en fornemmelse af, at det var gået rigtig, rigtig dårligt.

Men det lykkedes? Jeg tror, det var skæbnen. Det er helt sikkert det mest rigtige for mig. Jeg startede på linjen Industrielt Design, fordi jeg elsker 3D, men i virkeligheden brænder jeg mere for illustration, men jeg turde ikke tro på, at det var den vej, jeg skulle gå. Efter 3. semester tog jeg mod til mig og bad om at bliver flyttet over på kommunikationsdesign.

Hvad er det bedste ved skolen? Det allerbedste er, at studiet er som en leg. Lige meget hvor hårdt det er, og hvor stresset man er, bliver man nødt til at stoppe op og tænke: Hvor er det fedt, at jeg kan lege mig igennem det her. Tænk hvis jeg var på et studium, hvor jeg bare skulle gå til forelæsninger. Vi skal lære meget, men vi kan selv dreje opgaverne til det, vi synes er fedt. Jeg laver ikke noget, som andre tvinger mig til. Det er mine produkter og min leg.

Hvad er mindre godt? At der ikke længere er noget, der hedder weekend eller ferie. Der er altid noget, jeg kan arbejde med. Det handler ikke bare om at lave en opgave, det handler om at blive dygtig. Det er et livsprojekt, og det stopper aldrig. Nogen gange tænker jeg, at det ville have været nemmere, hvis jeg havde valgt en anden vej.

Hvad har overrasket dig mest ved studiet? Mine egne egenskaber. At jeg er dygtigere, end jeg troede. Jeg har fået meget selvtillid på skolen, og det er kommet bag på mig, hvor meget man udvikler sig, hvor hurtigt det går, og hvor kompetente vi bliver.

Fortæl om et projekt du har lavet? Vi har samarbejdet med kommunikationsafdelingen i Trefor, som er et energiselskab i Kolding. Vi skulle brande selskabet, og mange synes nok, at energi er mega kedeligt. Det eneste, man hører fra sit energiselskab er, når man får deres regninger. Vi valgte, at unge mennesker skulle være vores målgruppe, fordi de har rigtig svært ved at læse deres regninger. De har aldrig lært det. Vi lavede en video, som skulle være så sjove og sindssyge, som vi kunne komme i tanke om, og vi sammenlignede en regning med en ’lortemandag’. Just Like Monday. Det var en stor opgave, og vi havde helt frie hænder. Medarbejderne på Trefor syntes, det var sjovt, og projektet blev udvalgt til videre udvikling.

(Klik på linket til højre hvis du vil se videoen, som er produceret af Isabella Tamara Hamid, Laura Lemarié, Andreas Solhøj og Matilde Bjørnvik).

Hvad vil du gerne bruge din uddannelse til? Jeg vil gerne blive kompetent til at kommunikere og kunne leve af det, jeg elsker: at fortælle historier. Men jeg ved ikke i hvilken retning. Jeg vil gerne lave grafiske noveller eller arbejde med video med meningsfulde budskaber. Lige nu arbejder vi med en møntfod af ‘grandma hands’ - bedstemor hænder - for at give værdi til en generation, som bliver nedprioteret af samfundet. Det giver god mening for mig. Jeg vil ikke lave design, som bare er fedt og flot. Jeg vil gerne bruge mine evner til at gøre en forskel. Efter min bachelor-eksamen er det min plan at tage orlov et år og forsøge at få et en praktikplads hos nogle dygtige illustratorer.

Hvor bor du? I bofællesskab med tre andre designstuderende i Kolding.

Hvad laver du, når du ikke går i skole? Jeg prøver at leve et almindeligt liv og være sammen med mine venner og min kæreste, men jeg når ikke så meget ud over mit studium. Det er jo også min hobby og min passion.