Jakob Bladt Jensen

Industrielt Design, 2. år

Alder: 27 år

Nationalitet: Dansk

Hvorfor valgte du Designskolen Kolding? Jeg havde både besøgt skolen og hørt meget godt om den. Men der var også praktiske grunde. Jeg kommer fra Nordborg på Als, og jeg kan komme hjem, når jeg har lyst. Derudover var der økonomien, fordi jeg har en hund. Min kæreste og jeg har derfor lejet et lille hus med en have, og den mulighed ville jeg ikke have haft, hvis jeg havde søgt ind i Aarhus eller København.

Hvor mange gange har du søgt ind? Tre gange. I 2009 søgte jeg dispensation, fordi jeg ikke havde en gymnasial uddannelse. Jeg fik afslag og tog derfor en 2-årig HF. I 2011 kom jeg igennem hele optagelsesforløbet og bestod men fik ikke en plads. Det fik jeg så i 2012.

Har du altid vidst, du ville være designer? Ja

Hvad er særlig godt ved studiet? At jeg får lov til at lave det, jeg gerne vil: At tegne og skabe produkter og lære om det, jeg brænder for.

Hvad er mindre godt? Vi havde en hård start, fordi der var kommet en ny studieretning, og derudover kan det være svært at komme igennem de tværfaglige forløb. De er meget lange og kan godt trække tænder ud.

Hvad har overrasket dig mest ved skolen? Ikke noget. Jeg har brugt lang tid på at komme ind på skolen, og jeg har været meget bevidst om, hvad jeg gik ind til.

Fortæl om et konkret produkt du har lavet? Vores første projekt handlede om legetøj. Jeg lavede en cykelhjelm med en maske foran, der skulle beskytte hele ansigtet, men som samtidig var forsynet med en holder til en telefon. Ideen var, at telefonen skulle kunne oploade ting direkte, som man havde lavet på mountainbike eller skateboard.

Hvordan kom du på den idé, det er jo ikke legetøj? Ad lange omveje. Jeg var også omkring transportabelt løbehjul, men den ene idé tog den anden, og så endte jeg med en cykelhjelm.

Hvem inspirerer dig, når du skal lave et produkt? Mange af ideerne opstår af sig selv, men jeg sparer også meget med lærere og studerende.

Hvad vil du bruge din uddannelse til? Det har jeg ikke været mere i tvivl om, end jeg er nu. Da jeg søgte ind første gang, var jeg overbevist om, at jeg ville designe møbler, men det er ikke længere det, jeg brænder mest for. Der må også gerne være teknik involveret.

Hvad laver du, når du ikke går i skole? Mit liv handler primært om mit studium, og jeg tegner meget for at blive bedre. Jeg sejler, når jeg har mulighed for det, og bruger tid på min hund, Stewie, - en sort labrador.

Har du et studiejob? Jeg er uddannet bådebygger, og når jeg er på Als, arbejder jeg i min fars firma.