Teknologiforståelse i børnehøjde

med fokus på leg, opfindsomhed

og storytelling

Drømmer du om inspiration til at inddrage nye teknologier og opfinderi i dit arbejde med børn? Og er du nysgerrig på, hvordan du kan styrke børns opfindsomhed og kreativitet gennem leg og historiefortælling? Så er kurset 'Teknologiforståelse i børnehøjde - med fokus på leg, opfindsomhed og storytelling' noget for dig.

Her lærer du at sætte opfindsomheden i gang, teknologier i spil og teknologiforståelse på dagsordenen ved hjælp af gennemprøvede metoder og tilgange, ny viden inden for feltet og hands-on erfaring med alverdens læringsteknologier.

På kurset kobler vi teorier om Playful Learning og Computational Play med leg, opfindsomhed og storytelling. Du bliver i stand til at inddrage de konkrete øvelser i dit arbejde og får værktøjer til selv at udvikle computationelle lege til netop din børnehave, vuggestue, indskoling eller lignende. Det vil sige lege, der sætter gang i teknologiforståelsen og træner børnenes tænkemåde i forhold til kodning og problemløsning.

Hvem er kurset til?
Kurset handler om at komme i gang med teknologiforståelse tidligt i børnenes liv og henvender sig derfor primært til pædagoger i dagtilbud samt lærere i indskolingen - både til dig, som begynder, og til dig, der allerede er i gang, og som gerne vil kunne mere - samt til IT- og teknologi-vejledere, pædagogiske vejledere og projektledere.

Underviserne præsenterer: Teknologiforståelse i børnehøjde

Se
Teknologiforståelse i børnehøjde

Det praktiske

Undervisningen
Med kurset bliver du i stand til at arbejde med teknologiforståelse i børnehøjde gennem analoge, “unplugged”-øvelser, leg med robotter, læringsteknologier generelt og kredsløb samt med kodning og skærmbaseret leg. Du får viden om og erfaring med computational thinking, playful learning, STEAM, 21st century skills m.m.

Kort sagt:

• Du bliver god til at sætte computationelle lege i gang og til at synliggøre, hvor der allerede er computationelle tankemåder i gang i dit daglige arbejde
  • Du får arbejdet med din egen opfindsomhed, og du får værktøjer til at fortsætte din egen udvikling efter kurset
  • Du lærer at kode - både med klodser, centicubes, perler, robotter og tablet/iPad. Og også med pen og papir, Totte og historiefortælling.
  • Du bliver præsenteret for en masse forskellige robotter og læringsteknologier generelt og vil gå i dybden med udvalgte. Du bliver i stand til at analysere teknologierne, så du nemt kan vurdere deres værdi i dit arbejde.
  • Du udvikler egne aktiviteter og får redskaberne til at gøre det i fremtiden

Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem oplæg, lege og hands-on arbejde. Mellem undervisningsdagene får du mulighed for at øve dig på det, du lærer, og lave opgaver med "dine" børn. Det bliver tilpas udfordrende - ikke en byrde og ikke kedeligt!

Varighed og indhold
Undervisningen finder sted over 5 workshopdage. Der vil altid være rum til lidt justeringer og ændringer, men de 5 dage vil se ca. sådan ud:

• Dag 1: Kurset starter med Unplugged, som består af kodnings- og computational thinking-lege med kroppen, duploklodser, pen og papir, perleplader, centicubes m.m. Der vil være en del teori den første dag bl.a. med oplæg om kodning og computational play.
  • Dag 2: Fokus på Robotter, herunder rammesætning af leg og storytelling som metode. Der vil være meget hands-on denne dag og oplæg om bl.a. Seymour Papert og 21st century skills.
  • Dag 3: Med et fokus på Maker introducerer vi mikrocontrollere og elektriske kredsløb og kredsløbsforståelse samt et fokus på interaktion, opfindsomhed og maker-mindsettet.
  • Dag 4: Denne dag hedder Story. Her er fokus på skærmbaseret kodning og leg samt på at lade børnene fortælle og skabe egne historier. Vi bruger programmet ScratchJr og introducerer også StopMotion Studio.
  • Dag 5: Løbende på kurset samles alle de små aktiviteter deltagerne har fundet på og bliver delt med alle den sidste dag. Deltagerne får denne dag mulighed for at arbejde videre på de aktiviteter samt at lave nye. Derfor er denne dag dedikeret til egenproduktion af materialer, aktiviteter, forløb og eventuelle produkter.

Undervisere
Pauline Fredskilde og Martin Lilliendal Hansen, Guldastronaut.

Næste kursus
3. og 17. september 2024 (tirsdage)
3. oktober (torsdag)
22. oktober (tirsdag)
7. november (torsdag)

Alle dage kl. 10.00-16.00

Tilmeldingsfrist: 13. august 2024
Efter tilmeldingsfristens udløb er man velkommen til at kontakte os for at se, om der stadig er ledige pladser.

Tilmeldingslink

Ågade 10
6000  Kolding

14.995,- ekskl. moms.
Beløbet dækker undervisning, undervisningsmaterialer samt forplejning.

Rabat
Vi tilbyder rabat på følgende:
• 10 % rabat per person ved 3 tilmeldinger (samme CVR-nummer) samt alumner
• Tilmeld 5, betal for 4 (samme CVR-nummer)
NB: Rabatten gives kun på selve kursusprisen, ikke på prisen for forplejning og materialer

Afmelding
Inden tilmeldingsfristen udløber, kan du uden omkostning framelde dig kurset. Efter tilmeldingsfristen skal du betale det fulde beløb. Du skal ikke betale kursusafgift, hvis kurset ikke bliver oprettet.

Kurset udbydes i samarbejde mellem Designskolen Kolding og kursusvirksomheden Guldastronaut; en virksomhed hvis mission er at skabe kreative, opfindsomme børn og voksne gennem arbejdet med design, teknologi og opfinderi.

Ændringer kan forekomme.

Yderligere information

Du er velkommen til at kontakte kursusansvarlig Kerstin Bro Egelund, hvis du har spørgsmål til kurset eller brug for at høre, hvilke andre muligheder der er for videre- og efteruddannelse på Designskolen Kolding.