Klædt på til morgendagen i dag

Softwareprogrammet CLO 3D bringer Designskolen Koldings modestuderende med helt forrest i feltet, når det kommer til ’virtual prototyping’ til modebranchen

For designfeltet kulminerer netop nu 30 års omstilling fra en stolt håndværkstradition til en gennemgribende digital og teknologisk virkelighed. Samtidig står hele modebranchen over for en mere eller mindre komplet omlægning til digital formgivning. På Designskolen Kolding har man implementeret mulighederne for, at man som modestuderende får rig lejlighed til at arbejde med digitale værktøjer, metoder og arbejdsgange, som imødekommer tidens behov og åbner for nye forretningsområder.

I den forbindelse udgør CLO 3D et vigtigt redskab. Software-programmet repræsenterer noget af det ypperste af, hvad man kan med simulationsteknologi lige nu og gør det muligt at skabe virtuelle og virkelighedsnære visualiseringer i forbindelse med formgivning og mønsterudvikling inden for beklædningsdesign.

Digital formgivning er fremtiden

- Som et visionært designuniversitet skal Designskolen Kolding udvikle designere, som arbejder med digitalisering som en integreret del af deres faglighed, siger Christel Arnevik, der er studieretningsansvarlig for modedesign på Designskolen Kolding.

- Med 3D-værktøjet CLO 3D giver vi de studerende nye, kreative og intuitive værktøjer til designprocessen. De bliver simpelthen klædt på til at møde morgendagen allerede i dag! Samtidig øger vi graden af bæredygtighed gennem effektivisering af produktion og designproces og ved at mindske forbrug af materialer. Og sidst men ikke mindst går vi – i en dansk kontekst – forrest inden for digital formgivning, forklarer hun.

CLO 3D er fuldt implementeret på modedesign, hvor de studerende bliver introduceret til programmet på kurserne Koncept og Digitale Redskaber, Kollektion og Produktion og Design for Change på 3. semester på bacheloruddannelsen og 1. år på kandidatuddannelsen og derefter har mulighed for at udvikle design og form både analogt og digitalt. Software-programmet indgår desuden fra 2020/21 i undervisningen på skolens linjer for tekstildesign og accessory design, ligesom man har fokus på den fortsatte udvikling af digitalt undervisningsmateriale og videnudveksling med andre uddannelsesinstitutioner såvel som brancheorganisationer og virksomheder.