I mødet med de andre

Fire videregående uddannelser har sammen udviklet faget ”Innovation og entreprenørskab på tværs”

25 studerende mødes dette efterår til undervisning i et nyt fag i innovation og entreprenørskab udviklet af Syddansk Universitet, International Business Academy, University College Syddanmark og Designskolen Kolding. De studerende fra de videregående uddannelser i Kolding deltager i et tværfagligt bachelorfag, hvor de skal arbejde sammen på tværs af uddannelser og kompetencer.

Nye undervisningsformer
Innovation og entreprenørskab er hovedingredienserne i faget, hvor de studerende i tværfaglige grupper får mulighed for at starte egen virksomhed, løse sociale eller kulturelle udfordringer gennem socialt entreprenørskab eller på de kommercielle udfordringer i virksomheder.

Det skal skabe grobund for at udvikle innovative undervisningsformer og nyt fælles undervisningsmateriale, der dækker både det sociale og det kommercielle område inden for innovation og entreprenørskab.

Kompetenceløft
Faget skal udvikle de studerendes kreative og innovative kompetencer samt deres evne til at arbejde projektorienteret. Samarbejdet skal ikke kun give faglige kompetencer, men også sociale og personlige kompetencer.

- ”Vi ved, at arbejdsmarkedet efterspørger tværfaglige kompetencer hos de nyuddannede. Samtidigt bliver de studerende opmærksomme på egen faglighed i mødet med de andre”, fortæller Merethe Kruse, Designskolen Kolding.

Bygge bro
Business Kolding, der også deltager i samarbejdet, vil bygge bro til virksomheder og organisationer: ”Dette projekt er en perfekt mulighed for at styrke vores kontakt til både uddannelsesinstitutionerne og nogle af de mange entreprenante studerende, vi har i Kolding. Jeg ser frem til at se, hvad de studerende får ud af deltagelse i faget”, afslutter Tina Nikolajsen, Business Kolding.

Fakta:
Projektgruppen omfatter de to mellemlange uddannelsesinstitutioner, UC Syd Campus Kolding og IBA, de to lange videregående uddannelsesinstitutioner, Syddansk Universitet Campus Kolding og Designskolen Kolding, samt Business Kolding. Projektet er finansieret af Fonden for Entreprenørskab.

Selve undervisningen finder sted i efterårssemestret 2015 i House of Design. De studerende eksamineres til januar.