Flyvefærdige designere dyster om modepris

Tre designere fra Designskolen Kolding er udtaget til at deltage i den prestigefyldte talentkonkurrence Designers' Nest

Blot et halvt år efter, at de tre designere fra Designskolen Kolding Jenny Hanna Hirvonen, Pernille Birk Zachariassen og Sia Rosenberg har modtaget bevis på, at de er kandidater i modedesign, skal de op til ny nervepirrende eksamen. Denne gang er det ved den internationalt betydningsfulde modeevent, Copenhagen Fashion Week, som danner rammen om uddeling af prisen Designers Nest.

Med Hotel d'Angleterre som den fornemme ramme gives prisen til det største talent, valgt blandt de nyuddannede modedesignere fra førende skandinaviske designskoler. De tre nyslåede designere fra Designskolen Kolding stiller op i konkurrencen med afsæt i deres kandidatprojekter.

Sia Rosenberg
Gammel kending i nyt jakkesæt
”The Suit Collection” kalder modedesigner Sia Rosenberg sit afgangsprojekt, hvor hun tager udgangspunkt i jakkesættet som ikonisk beklædningsgenstand. Jakkesættet har stort set eksisteret uforandret i to århundreder, og er et raffineret og tilpasset ideal på den maskuline krop og psyke. Men Sia Rosenberg laver ikke tøj til mænd – tværtimod vil hun nedbryde det formmæssige udtryk, så det traditionelle, monokrome og tredelte jakkesæt opstår i en ny form til kvinder. "I stedet for at skabe traditionelle, klassiske jakkesæt henvendt til kvinder og direkte oversat fra det maskuline udtryk vil jeg undersøge den kvindelige stemme i et maskulint præget univers og derved skabe et alsidigt udtryk," siger hun.

Jenny Hanna Hirvonen
HUN STRIKKER MORGENSTEMNING
Opvågnen. Den særlige drømmeagtige tilstand i mødet med dagens første lys udgør den kreative essens i modedesigner Jenny Hanna Hirvonens kollektion af strik og print. En behagelig, blød serie af pyjamasagtige beklædningsgenstande til brug i dagtimerne, strikket i blødt bomuld og fin silke. Det hele med en indbygget bæredygtighed i form af kvalitetsvarer, forbrugeren vil bruge og beholde i mange år. “Man føler sig i en ganske særlig privat komfortzone, når man vågner efter en god nats søvn. Med denne kollektion kan den behagelige fornemmelse ledsage én gennem hele dagen,” fortæller Jenny Hanna Hirvonen.

Pernille Birk Zachariassen
Løst med en knude
For modedesigner Pernille Birk Zachariassen signalerer knuden i en beklædningsmæssig sammenhæng uforudsigelighed, funktionalitet, detaljerigdom og leg – noget, hun kan se potentiale i at indarbejde i kommercielle beklædningsgenstande. I hendes afgangsprojekt fortolker hun derfor knuden: ”Mit udgangspunkt for afgangskollektionen var at fortolke knuden og inddrage den som formgivningsmetode. Knuden i sig selv er bundne linjer, som skaber nye linjer, der mødes og danner et centrum, hvor linjerne mødes,” siger hun. Fem udvalgte anvendelige typer af beklædning – en blazer, et par jeans, en nederdel, en skjorte og en top – fungerer som afsæt for kollektionsopbygningen.

Om Designers Nest'
Designers Nest' er en talentkonkurrence for nyuddannede designere  fra de nordiske designskoler og finder sted i forbindelse med Copenhagen Fashion Week. Konkurrencens formål er at præsentere og markedsføre nye talenter overfor internationale købere, modefirmaer, presse og trendsættere. Prisen er på 50.000 kr.

Designers' Nest showet finder sted på Hotel D'angleterre den 31. januar 2017 kl 16.00.