Lidenskabelig videnskabelig poesi

Cecilie Vår Norsahls nye kæmpekunstprintmagasin vil udbrede kendskabet til ArtScience.

På engelsk findes et lille ord: ’Awe’. På dansk er der ingen direkte oversættelse, men ordet peger på forundringen over verdens skønhed, glæden ved at være i live og ærefrygten ved universets storhed. ’Awe and wonder of the world’ er også udgangspunktet for kommunikationsdesigner Cecilie Vår Norsahl nye magasinkoncept, der skal udbrede kendskabet til ArtScience.
”Det er en genre, der kan have stor betydning for at anskueliggøre menneskehedens wicked problems: Hvad gør vi ved klimaforandringer, hvad er vores relation til omverdenen, og hvilken magt har mennesket over sin egen skæbne - har vi overhovedet magt? Magasinet er mit bud på, hvordan man på en forståelig måde kan formidle de store mekanismer i universet gennem kommunikationsdesign,” siger den nyslåede kommunikationsdesigner fra Designskolen Kolding.

Føl verden
Den unge designer har samarbejdet med The Museum of Awe, som er et museum, der slet ikke findes fysisk, men kun som pop-up-koncept. Og ja, det er meget abstrakt, men hele ideen er netop at omsætte de helt store ubegribelige videnskabelige spørgsmål ved universet til noget håndgribeligt:
”Jeg fik kontakt med David Delgado og Dan Goods fra museet, da de var på Designskolen Kolding for at undervise på min bachelor. De er uddannet inden for kunst og design og arbejder også som strateger for NASA's Jet Propulsion Laboratorium. Sammen har de eksempelvis skabt installationen ’Metamorphosis’, hvor man får mulighed for at gå ind i halen på en komet. Hvor kunsten giver mulighed for at mærke noget, man ikke burde kunne opleve i virkeligheden. Jeg blev dybt fascineret af den form for følelsesmæssig forståelse af komplicerede videnskabelige data,” fortæller Cecilie Vår Norsahl.

Ret stor tryksag
50x70 centimeter er et usædvanligt stort format for et magasin, eksempelvis dobbelt så stort som det, denne artikel er trykt i; men størrelsen er bevidst valgt for at understrege den taktile, følelsesmæssige dimension af indholdet. Cecilie Vår Norsahl har redigeret, indsamlet værker fra kunstnere i hele verden, projektstyret og layoutet det endelige produkt, som i første omgang bliver trykt i 50 eksklusive eksemplarer.
”Magasinets format muliggør, at de enkelte kunstværker kan foldes ud som plakater. Det giver dem, der får magasinet, mulighed for at lave pop-up-udstillinger om emnet, uanset hvor de er i verden. På den måde har jeg forsøgt at sprænge rammerne for, hvad et magasin kan,” siger Cecilie Vår Norsahl.

De magiske muligheder
Designerens ønske er, at magasinet skal give om ikke hele, så dele af menneskeheden ’evnen til Awe tilbage’:
”Evnen til forundring går lidt tabt, fordi vi kun har fokus på hverdagslivet. Det gør det svært at forholde sig til det store billede. Men tænk engang: Alt, hvad menneskeheden ved, udgør kun 0,4 procent af alt, hvad der er at vide om universet. Det giver to udfaldsrum: Enten, at mennesket er ubetydeligt. Eller også, at vi har en række magiske muligheder, hvis vi kan gøre nogle af de ukendte ting synlige. Og måske tænke lidt mere over, hvor vi kommer fra, vores plads i universet og vores egen dødelighed,” siger hun.
Det er dén synlighed, kæmpemagasinet skal være med til at skabe, gennem en poetisk, kunstnerisk formidling af de tungeste videnskaber.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer