Unge atleter skal beskytte sig selv

En 3D-printet ankelbeskytter kan både hjælpe sportsfolk med at forebygge skader og øge præstationsevnen.

”Hele projektet er en besked til mit 15-årige selv: Du skulle have brugt beskyttelse.”
Det budskab kommer fra Elena Stefanac, der som tidligere elitevolleyballspiller nok ved, hvad gentagne ankelskader betyder for en sportskarriere:
”Ankelskader er den hyppigst forekommende skadestype, på tværs af alle sportsgrene. Og har du først været skadet én gang, har du øget risiko for, at problemerne vender tilbage. Det er forholdsvis nemt at forebygge ved at bruge en ankelbeskytter, men som ung atlet tænker du sjældent på forebyggelse. Du bliver først opmærksom på vigtigheden af at beskytte dig selv, når skaden ér sket,” fortæller hun om baggrunden for sit projekt.

Customization på tværs af køn
I første hug var afgangsprojektet fra Designskolen Kolding tænkt specifikt til kvinder. Designeren er selv en skostørrelse 41 og derfor ofte presset over i herreafdelingen, når det gælder udstyr til fødderne. Og de eksisterende ankelbeskyttere er klodsede og komplicerede at bruge. En indledende studierejse til sportsmessen ISPO i München var ikke opmuntrende; udstyr designet til kvinder var alt sammen udformet efter princippet ’shrinking and pinking’, fortæller Elena Stefanac. Og det satte gang i nogle nye tanker:
”Jeg blev på messen opmærksom på alle de nye typer customization, som den teknologiske industrialisering 4.0 giver mulighed for. Og derfor endte jeg med at gå efter ideen om helt individualiserede produkter, uanset køn.”

Tape og skitser
Den efterfølgende researchfase blev lidt af en maraton:
”Jeg arbejdede i feltet mellem medicin og velfærdsdesign. Jeg var nødt til at forstå, hvilke barrierer der gjorde, at de unge sportsfolk ikke tænkte mere i forebyggelse.”
Den forståelse fik hun gennem en undersøgelse på Idrætshøjskolen Aarhus, hvor det blandt andet kom frem, at skader ikke er noget atleterne har lyst til at tænke på. Men hvis hun kunne frembringe noget, der kunne kombinere beskyttelse med øget præstationsevne, ville det udløse begejstret hujen fra de potentielle brugere. Det miks har derfor været fokus i hele formgivningsfasen. Elena Stefanac har klippet gamle sportstape bandager op, leget med geometriske mønstre, hevet i sokker og skitseret mulige løsninger. Og nu er hun tæt på målet.

Fit for fight
”Grundideen i mit produkt er, at du tager et 3D-scan af din ankel med din smartphone. Det uploader du så, hvorpå dit scan bliver matchet til nogle præ-designede standard-former, der kan justeres i forhold til de områder af foden, hvor du har særligt brug for støtte. Det personliggjorte design bliver hernæst 3D-printet direkte på en sportsstrømpe. Det er lidt samme princip, som når du vælger en sportssko fra Nike eller Adidas, hvor du også kan få et personliggjort look eller fit; men her har du bare den indbyggede beskyttelse som en ekstra feature, som giver dig magten til at bekæmpe sportsskader” siger Elena Stefanac.