Fremtiden ligger i fashion

Tøj i papir, godt genbrug og benhård strikketeknik går hånd i hånd på catwalken når modetalentshowet Future of Fashion viser fremtiden frem på Copenhagen Fashion Week.

Hvert år bobler nye kuld af modedesignere ud fra både Designskolen Kolding og KADK i København. Modetalentshowet Future of Fashion er opstået for at skabe de bedste vilkår for et lykkeligt møde mellem de nyuddannede og den etablerede modeindustri til fælles gavn og inspiration.

”Det er en ret unik mulighed for, at modebranchen så at sige møder de nye repræsentanter for branchen i øjenhøjde, og ser hvad de hver især har af talent og potentiale,” siger Nadine Möllenkamp, Head of Fashion Design på Designskolen Kolding, som har været med til at planlægge showet.

Mode der giver mening
De deltagere, Designskolen Kolding sender af sted, har hver især har deres skarpe eller skæve bud på fremtidens mode. For eksempel Katalin Horváth, hvis beklædningsdele forener minimalisme med det forrevne og rå. Med afsæt i papir-kollagen har hun designet en kollektion, der forener bæredygtighed med feminin elegance.

Eller Jens Ole Salling Árnason, som har valgt at udfordre det klassiske jakkesæt og skabe en herretøjskollektion med et kønsflydende udtryk. Med elastisk drapering udfordrer han nutidens syn på det maskuline og det feminine og skubber til de konservative rammer for, hvordan man som mand kan og må klæde sig.

Blot to eksempler blandt i alt ti, hvor genbrugstøj bliver omdannet til couture, det hjemlige hyggetøj bliver gjort socialt acceptabelt eller strikketeknik bliver udråbt til et våben mod overforbrug.

Royalt publikum
Der er begrænset adgang til showet, og ja, Kronprinsesse Mary kommer også og kigger. Hun uddeler ligeledes en af de tre priser, der er på spil: En for det mest originale udtryk, en der belønner særligt talent for iværksætteri, og én for en særlig innovativ arbejdsproces hvor særlige designtekniske aspekter er bragt i spil. Hvem der modtager prisen afsløres først på selve dagen.

Der er i øvrigt også andre mulige priser til de unge studerende i forbindelse med Copenhagen Fashion Week. Til konkurrencen ’Designer’s Nest’, hvor både en pengepræmie og muligheden for international eksponering er på spil, har Designskolen Kolding tre nominerede deltagere. Endelig suppleres begivenhederne af en udstilling under modeugen, om modeindustriens mulighed for at arbejde med bæredygtighed, cirkulær økonomi og ligestilling.

Om Modetalentshowet Future of Fashion
• Future of Fashion er et tiltag i det danske innovationsnetværk Lifestyle & Design Cluster, i et partnerskab med Designskolen Kolding og KADK, og i samarbejde med Danish Fashion & Textile samt CIFF (Copenhagen International Fashion Fair).

• Future of Fashion showet finder sted onsdag den 8. August, på CIFF Showscenes i Bella Center. Dørene åbner klokken 12.30. NB: Kun adgang med invitation.

• Herefter åbner FOF udstillingen klokken 15.00 / CIFF – Stand C4_017. Udstillingen er åben til den 10. august.

For yderligere information om FOF-show og udstilling, kontakt: haervaerkandfof2018@agencyv.com

For yderligere information om de deltagende studerende, kontakt: Kommunikationschef på Designskolen Kolding, Charlotte Melin Mobil: 4086 5157 / E-mail cham@dskd.dk

De deltagende projekter kan også ses hér: www.designskolenkolding.dk/aarets-afgangsprojekter