Vi går under huden på Folkemødet

Designskolen Kolding deltager i demokratiets folkefest på Bornholm med stand om design og sundhedsdata

”Hvis du skal være ærlig. Hudløst ærlig! Er dit indtag af genstande på Folkemødet en smule højere end Sundhedsstyrelsens anbefalede antal? Pyt, tænker du, det opvejes af de mange skridt, som sikkert bonner langt ud over de anbefalede 10.000, fordi du traver Allinge tynd”.
Under overskriften UNDER HUDEN går Designskolen Kolding i år helt tæt på Folkemødet og inviterer deltagerne til at gå i dialog om digitalisering af sundhedsdata. Vi kan måle, veje og vurdere vores sundhedstilstand som aldrig før. Gadgets med indbyggede censorer og hudrespons kan holde dig opdateret på din fysik. Hvor lang tid befandt du dig i den dybe, rekreerende søvn i løbet af natten? Satte du personlig rekord på din seneste løbetur? Er dit BMI en smule i overkanten?

Vitale data
Netop personlige sundhedsdata – og indsamling af disse - bliver en vital viden i en ny tid, hvor digitale løsninger tilbyder stadig mere individuel frihed til at tage vare om egen helbredelse. Standen UNDER HUDEN er skabt i et nyt, unikt samarbejde med Syddansk Sundhedsinnovation.
Det er ambitionen at vise, hvordan man kan bruge design som metode til at sikre, at alle borgere bliver hørt i debatten om folkesundheden. Sammen lodder vi løbende stemningen blandt Folkemødets deltagere og indbyder dem til at dele deres sundhedsoplysninger – gode som mindre gode.

Debat med Bjarne på Bænken
Til inspiration introducerer vi 6 forskellige personaer, med hver deres sundhedsprofil: Bjarne på Bænken, Gamle Gerda, Helse Heidi, Gamer Gustav, Pernille Pårørende, Søde Somaya og Maraton Mads. Personaerne vækkes til live under de debatter, som Designskolen Kolding og Syddansk Sundhedsinnovation har arrangeret.
Under åbningsdebatten med deltagelse af bl.a. Stephanie Lose, Regionsformand for Region Syddanmark, kan Bjarne på Bænken godt tænkes pludselig at bryde ind for at gøre sin mindretalsstemme gældende og dermed gøre det tydeligt, at man nemt bliver overset, når sundhedssystemet skal digitaliseres.

Der er debatter i teltet torsdag kl. 16-17, fredag kl. 14.-15 og lørdag kl. 13.30-14.30.

Syddansk Sundhedsinnovation og Designskolen Kolding inviterer alle relevante og mulige samarbejdspartnere til uformelle netværksmøder torsdag og fredag kl. 17-18.

Vi ses på stand 16 – lige ved Allinge Røgeri.