Lokums-revolutionen

244 år efter opfindelsen af det moderne toilet kommer designerne Ditte Marie Fog Ibsen og Julia Sand Skovsted med et nyt bud på ’porcelænstronen’.
Fremtidens WC skal hjælpe tusindevis af børn og voksne af med smertefulde toiletproblemer.

Er man useriøs, hvis man betegner et designprojekt som en skidegod idé? Eller hvis man hævder, at det er noget værre lort, hvis projektet ikke lykkes? De kvikke kommentarer og onkel-vitserne står næsten i kø, når det handler om Ditte Marie Fog Ibsen og Julia Sand Skovsteds designprojekt, der handler om at genopfinde toilettet. Fremover skal vi sidde på en helt ny måde – med knæene over hoftehøjde og strittende haleben – når naturen kalder.

Smertefulde børneliv

Der er helt sikkert blevet grinet igennem adskillige gange i løbet af projektet, som er døbt ’Poosition’, som en kombination af det engelske ord for bæ – poo - og position. Men baggrunden for projektet er langt fra til at grine af. Faktisk er det ret seriøst.

Det handler nemlig om, at der hvert år henvises op mod 13.000 børn til sygehusenes børneafdelinger med alvorlige afføringsproblemer og mavesmerter. Børnene undersøges for ting som tumorer og tarmsygdomme, men kun fem procent viser sig at lide af en somatisk sygdom. De øvrige 95 procent lider 'kun' af forstoppelse, så her handler det mest om dårlige toiletvaner.

”Man kan næsten lige forestille sig det,” forklarer designduoen. ”Man sidder lige midt i en supergod leg med sine venner, og skulle egentlig på toilettet, men man skal liiige… Eller – endnu værre – man skal på toilettet omme i skolen, men toiletterne er simpelthen så klamme og kolde, og man skal måske forbi nogle af de store nede i gården. Og så er det i begge tilfælde meget nemmere at lade være.” Og så er det, det går galt. For undertrykker man behovet for at komme af med sin afføring, så ødelægger man måske permanent de naturlige reflekser, og så er vejen åbnet for forstoppelse, diarré og ondt i maven.

244 år i den forkerte stilling
Ditte Marie Fog Ibsen og Julia Sand Skovsted har sat sig for at hjælpe alle – voksne og børn – med at få bedre toiletvaner. Løsningen har to dimensioner: en sjov børnebog, der skal gøre det nemmere at få talt om gode toiletvaner. Og så noget, der nærmest kan betegnes som en revolution, nemlig et toilet, der rent faktisk hjælper os med at komme af med sagerne. Toilettet har nemlig ikke ændret form siden dets opfindelse for 244 år siden, men det baner en relativt ny anatomisk opdagelse nu vejen for.

”Omkring 1990 opdagede man den puborektale muskel, som går fra kønsbenet om til halebenet. Den fungerer som en slags elastik, der holder på den nederste del af tarmen. Hvis man stritter med numsen, så strækker man musklen og så er der fri afgang for pøllen. Men det toilet, vi kender i dag, gør det stik modsatte! Her sidder man jo som på en stol, og så er der lukket for det hele. Med vores nye toilet løfter vi knæene op over hoftehøjde og gør det nemt at stritte med halebenet, så musklen bliver strukket ud,” forklarer de.

Udover den gode funktionalitet har Ditte Marie Fog Ibsen og Julia Sand Skovsted selvsagt også tænkt æstetikken ind i designet. Folk skal få lyst til at investere i det nye, anderledes toilet som et fedt designelement i badeværelset.

”Når man designer med ergonomi i fokus, kan det nemt komme til at ligne et hjælpemiddel, men vi arbejder jo bare med en tilstand, som de fleste kommer til at slås med på et eller andet tidspunkt i livet,” siger de.

Bog mod bukseskid

Toilettet tackler dermed de fysiske barrierer for den gode pølle-tur for børn og voksne. Men hvad med det sociale og psykologiske aspekt? Designerne har arbejdet tæt sammen med overlæge Anne-Mette Walsted på Børneafdelingen på Kolding Sygehus for at forstå de udfordringer, der giver så mange børn problemer. For eksempel at fortrængningen af toilettrangen kan resultere i en ydmygende gang afføring i bukserne foran alle vennerne.

”Vi fandt ud af, at det er supervigtigt at kunne snakke om toiletvanerne. Og at det kan være rigtig svært, fordi vores afføring er et stort tabu. Derfor har vi lavet bogen ’Leo og Lorten,’ som man kan bruge i klassen eller derhjemme til snakken om de gode vaner. Det er vigtigt at børnene er trygge ved deres egne kroppe og funktioner, og at de forstår, hvad der går galt, når man får det skidt. Børn med forstoppelse oplever, at det gør rigtig ondt i numsen at komme af med den hårde afføring, men bogen forklarer dem hvorfor det sker.”

Skyl bekæmper skovhugst

Næste skridt for de to nyuddannede kandidater fra Designskolen Kolding er at prøve at indtænke en skyllefunktion i toilettet. Bæredygtigheden banker nemlig på i forhold til vores toiletliv.

”Vi er lidt rystede over, at 15 procent af verdens afskovning går til toiletpapir. Det er 27.000 træer om dagen – lige i lokummet. Men i Danmark er vi rigtig gode til at genanvende vores vand og for eksempel anvende regnvand i vores systemer. Så derfor skal vi selvfølgelig finde en måde at skylle numsen på i stedet for at bruge resourcekrævende papir efter toiletbesøg. Og det er nok kendetegnende for vores design. Det, der driver os, er at skabe løsninger, som mennesker virkelig har brug for. Vi kommer ikke til at designe endnu en hvid tallerken.”

De to kvinder er co-founders af Fivemorminutes og deres nu nystartede designvirksomhed pinkorange, der udvikler innovativt produktdesign og identitet og desuden tænker bæredygtighed ind i strategiske designløsninger for virksomheder.

Samarbejdspartner: Overlæge Anne-Mette Walsted, Børneafdelingen, Kolding Sygehus