Hæder til kræftbehandlingsværktøj

Et samarbejde mellem Vejle Sygehus og Designskolen Kolding er nomineret til innovationsprisen NYT SAMMEN BEDRE

I et felt på 37 offentlige indsendte innovationsprojekter er værktøjet ’BESLUTNINGSHJÆLPER’ en ud af fire nominerede til NYT SAMMEN BEDRE-prisen. Det er første gang nogensinde, at prisen uddeles, og det stærke felt imponerer initiativtager til prisen Center for Offentlig Innovation.
”Det har været et stort arbejde for juryen, for vi har måttet have de stærke briller frem for at kunne udvælge de innovationer, der lige netop ramte kriterierne bedst. Det samlede felt viser en offentlig sektor med stor udviklingskraft”, siger centerleder Pia Gjellerup.

Fælles beslutninger giver bedre resultater
Kræftbehandling omfatter et stort antal behandlingsmuligheder og bivirkningerne kan ofte være afgørende for den anbefalede behandling. ’BESLUTNINGSHJÆLPER’ indeholder en række kort, der er tilpasset den konkrete behandling. Ved at anvende ’hjælperen’ får patienten mulighed for at drøfte og reflektere over egne præferencer og tilpasse behandlingen efter dem. Lægen får samtidigt mulighed for, i fællesskab med patienten, at vælge den rette behandling. ’BESLUTNINGSHJÆLPER’ er allerede implementeret på Vejle Sygehus og nomineringen vækker begejstring hos professor og overlæge ved Onkologisk afdelingen på Vejle Sygehus.
”Vi er rigtig glade for nomineringen, fordi det betyder, at der kommer fokus på fælles beslutningstagning i sundhedsvæsenet. Flere vil komme til at se og bruge de gode redskaber, så patienterne i endnu højere grad bliver taget med i beslutninger om deres egen behandling. Og det ved vi giver bedre forløb og bedre resultater”, siger Karina Dahl Steffensen.

Prisuddeling bag tremmer
NYT SAMMEN BEDRE prisen uddeles til en offentlig innovation, der rummer en løsning på et komplekst samfundsmæssigt problem, udviklet sammen med andre aktører, har skabt værdi og kan benyttes og implementeres af andre. Vinderen bliver offentliggjort til Innovationsdagen torsdag den 5. september 2019 i FÆNGSLET i Horsens. Her vil der ligeledes være mulighed for at udforske offentlig innovation på nærmeste hold og tilegne sig ny viden.

I podcast-serien 'Hvem ta'r prisen' fortæller seniordesigner Kerstin Bro Egelund  om Designskolen Koldings bidrag til 'BESLUTNINGSHJÆLPER'.