Talent fra

Designskolen Kolding

nomineret

Som den eneste danske kvinde er Michelle Brandstrup fra Designskolen Kolding nomineret til Skandinaviens førende talentkonkurrence for unge modedesignere

Michelle Brandstrups afgangsprojekt ’The Female Shape?’ fra Designskolen Kolding har gjort så stort indtryk på dommerne, at de nu har nomineret hende til årets helt store talentkonkurrence, Designers’ Nest. Den 28. januar dyster hun mod ni andre modetalenter fra de bedste, toprangerede designskoler i Skandinavien.

Inspireret af #MeToo bevægelsen udfordrer Brandstrups projekt, ’The Female Shape?’, modebranchens tendens til at anskue kvindens seksualitet efter et stereotypt kropsideal. Formålet med projektet er at vise, hvordan kvinder kan udtrykke deres sensualitet. Attraktivt tøj behøver ikke at være stramt. Der er andre måder.

- For os kvinder har det ofte betydning, at vi føler os attraktive, samtidig med at vi føler os komfortable, og det har jeg efterstræbt i mit projekt. Det har været særligt interessant og udfordrende at lade kroppen ”være” under tøjet og lade tekstilerne skabe former omkring kroppen, fortæller Michelle Brandstrup.

Særligt for kollektionen er elementerne bevægelse, transparens og lag-på-lag-teknikker både i print og form, som hun har arbejdet med for at vække nysgerrighed om den krop, der er under tøjet. Hun har skabt et alternativ, som er en mere løstsiddende tøjkollektion.

Michelle Brandstrup og Oliver Oppermann er de eneste nominerede modetalenter fra Danmark. Oliver Oppermann er nomineret for sit afgangsprojekt ’Aporia’ fra KADK. Han er tidligere bachelordimittend fra Designskolen Kolding.

Ud over vindertitlen konkurrerer finalisterne om et studieophold på mode- og designskolen UEDA i Osaka i Japan samt en kontantpræmie på 50.000 kroner, som kan sætte gang i deres karriere.

Følgende modetalenter er nomineret:

• Ellen Hodakova Larsson – The Swedish School of Textiles
  • Jon Allensten – Beckmans College of Design