Præsidenten er ankommet!

Tysklands Forbundspræsident Frank-Walter Steinmeier besøgte den grønne pioner, Designskolen Kolding

Tysklands statsoverhoved tog lørdag hul på fejring af 100-året for den dansk-tyske grænse på Designskolen Kolding. Steinmeier, der er tidligere udenrigsminister kansler Merckels regering, har en særlig interesse i det internationale samfunds indsats for at løse klimaudfordringen, og han havde derfor udtrykt ønske om at få indsigt i, hvordan Designskolen Kolding helt konkret griber den udfordring an.

- Designskolen Kolding er lidt af en pioner indenfor uddannelse og forskning i design i en grøn omstilling, og vi har i rigtig mange år arbejdet målrettet på at fremme udvikling med bæredygtig design som metode, proces og tilgang, sagde rektor Lene Tanggaard, da hun tog imod Forbundspræsidenten og hans hustru, fru Elke Bündenbender.

I selskab med bl.a. overborgmester i Rostock, Claus Ruhe Madsen, og Tysklands vice-udenrigsminister, Michele Münteferig blev Steinmeier og frue blandt andre præsenteret for en række kreative og eksperimenterende bud på produktion af bæredygtige sko og tasker, som studerende netop har færdiggjort i samarbejde med ECCO.

Den tyske delegation rundede også skolens allerhelligste, værkstederne, for at nærstudere studie- og forskningsprojekter, før han mødtes i en dialog med en gruppe studerende, der fagligt og personligt er optaget af klimadagsordnen – en dagsorden, som i meget høj grad præger valgkampen i Tyskland lige nu.

Frank-Walter Steinmeiers fortsætter fejringen af den dansk-tyske mærkedag søndag i Haderslev Domkirke med deltagelse af H.M. Dronningen, H.K.H. Kronprins Frederik og Statsminister Mette Frederiksen.