Hvem skal skabe de bæredygtige rammer for fremtidens designere?

Tre store fonde har doneret et tocifret millionbeløb til en ambitiøs arkitektonisk transformation af Designskolen Kolding.

I marts offentliggøres det, hvem der skal stå for udførelsen.

Hvem skal tegne fremtidens designskole i Kolding? Spørgsmålet melder sig i naturlig forlængelse af den generøse donation til en transformation af Designskolen Kolding på samlet 37,5 mio. kr. fra Den A.P. Møllerske Støttefond, Augustinus Fonden og Louis-Hansen Fonden. Og med et bidrag fra skolens egenkapital er der 51,5 mio. kr. til at foretage en gennemgribende og nytænkende transformation af de bygninger, der siden 1998 har dannet ramme om designuddannelsen – en uddannelse, der ikke blot står som et fyrtårn i Kolding bys store satsning på design, men har også markerer sig nationalt og internationalt.

- Designskolen Kolding vil være Danmarks og et af Europas førende designuniversiteter, og det fordrer nye og opdaterede bygningsmæssige rammer, fastslår rektor for Designskolen Kolding Lene Tanggaard.

Transformationen skal ske med et stort B for bæredygtighed. Her tænkes ikke alene på at minimere belastningen af klimaet, men også på at skabe de bedst mulige rammer for en social bæredygtighed. Designskolen ønsker at være et sted, hvor mennesker trives, hvor storrumskontorer er et no go, hvor en omdannet fleksibel bygning giver muligheder både for at vælge roen og det larmende fællesskab. Kort sagt ønsker vi at skabe de allerbedste betingelser for kreativ udfoldelse, understreger Lene Tanggaard, der er professor i psykologi og én af landets førende forskere i kreativitet:

- Al forskning peger på, at kreativiteten stortrives i en dynamisk vekselvirkning mellem omverdenens forstyrrelser og muligheden for at kunne fordybe sig og arbejde tæt, hands-on med sine projekter. Det skal skolens mange værksteder i en ny, opdateret udgave give endnu bedre mulighed for.

Plads til samskabelse
Pladsen i de eksisterende bygninger er ikke optimalt udnyttet. Den teknologiske udvikling stiller krav til fremtidssikrede værkstedsfaciliteter, samtidig med at Designskolens status som universitet har sat et stort skub i forskningen – Kolding er det sted i Danmark, hvor hovedparten af forskning i design er koncentreret. For ikke at nævne de partnerskaber, som Designskolen Kolding har med bl.a. ECCO, LEGO og Kolding Kommune, der også kræver fysiske rum for samskabelse.
Så hvorfor besvare behovet for mere plads til udfoldelser med at blive i de eksisterende bygninger, kunne man spørge. Det naturlige svar er, at den grønne omstilling har været en af grundstenene i skolens undervisning og forskning de seneste årtier.

- Designskolen Kolding er pionér inden for bæredygtighed. Derfor ønsker vi ikke at føje endnu et minus til klimaregnskabet og bygge nyt. Vi vil transformere og optimere skolens eksisterende bygning, som med sin industrielle, stramme arkitektur giver associationer til Bauhaus-skolen – for hvem det håndværksmæssige i øvrigt havde en særlig position. Det er helt i tråd med, hvad vi som skole står stærkt på i dag, siger Lene Tanggaard.

I samarbejde med fondene har Designskolen Kolding netop sendt transformationsprojektet i EU-udbud med prækvalifikation i begyndelsen af oktober 2021. De fem bedste ansøgninger vil blive inviteret til at deltage i selve hovedkonkurrencen. Vinderprojektet bliver offentliggjort i begyndelsen af marts 2022, mens den transformerede bygning er planlagt til at åbne i november 2023.

- I fremtidens bygninger skal de studerende være i centrum i et fællesskab, der emmer af designfaglighed, af højt til loftet. Vores hus og omgivelser skal give rammerne for den allermest kreative udfoldelse for de designere, der skal forme fremtiden. Bygningen skal give os et tilhørsforhold, et fagligt hjem og vise verden, at vi er både robust forankret i det designmæssige håndværk og den mest visionære designtænkning, der skal bære Danmark og verden ind i en mere bæredygtig, mere åben og legende fremtid, slutter Lene Tanggaard.

FAKTABOKS:
Den A.P. Møllerske Størrefond, Augustinus Fonden og Louis-Hansen Fonden bidrager med 37,5 mio. kr. til en gennemgribende transformation af Designskolen Kolding, der samlet er budgetteret til 51,5 mio. kr. I samarbejde med fondene sender Designskolen Kolding transformationsopgaven i EU-udbud med prækvalifikation primo oktober 2021. De fem bedste ansøgninger vil blive inviteret til at deltage i selve hovedkonkurrencen. Vinderprojektet ventes offentliggjort i begyndelsen af marts 2022. Transformationen omfatter Designskolens bygninger på samlet 8567 m2 foruden kælder. Det bliver nødvendigt at genhuse skolen under transformationen, der strækker sig fra oktober 2022 og til den nye bygning står klar til den planlagte åbning i november 2023.