Studerende popper op af en puppe

Under Copenhagen Fashion Week viser studerende på danske designskoler helt nye bud på kulturel bæredygtighed i livsstilsbranchen

Hvordan skaber vi en ny tøjkultur, der bygger på inklusion, diversitet og længere brugsfaser. Og som samtidigt fungerer som et modtræk til ”brug og smid væk tankegangen”. Det giver 16 studerende fra designskolerne VIA University College, KEA, Det Kongelige Akademi og Designskolen Kolding deres bud under den københavnske modeuge, Copenhagen Fashion Week.

Igennem flere måneder har de studerende arbejdet sammen med otte danske livstilsvirksomheder og er nu udkommet med konkrete designs, som kan opleves på udstillingen ’Chrysalis’, der vises ved Lifestyle Lab CPH, Bredgade 74. fra 1.- 4. februar alle dage kl. 9.00 - 17.00.

Chrysalis er det engelske ord for puppe, et fortættet billede på netop det sted, hvorfra de studerende har spundet deres helt nye løsningsforslag. Med afsæt i en række oplæg om identitetspolitik, kropspositivisme, alder og inklusion har de studerende opereret i et dynamisk krydsfelt mellem uddannelsernes arbejde med bæredygtighed og virksomhedernes strategier for den grønne omstilling.

Fra Designskolen Koldings kandidatprogram, Design for Planet, deltager to modestuderende. Claudia Nässler har designet et bud på en ny uniform til Hotel Royal i Århus. Og i samarbejde med mode- og tekstildesigneren Tia Maria Jakkola har designer Trine Lindegaard skabt beklædning, der kommunikerer historien om ’danskere’ uden statsborgerskab.

GANNI og Soulland har arbejdet sammen med Det Kongelige Akademi, Claire og Le Pirol med VIA University College, Mads Nørgaard og Studio Soriano med KEA. Udstillingens arkitektur er naturligvis også bæredygtig - helt i tråd med den mission, de unge designere er på; modulerne er nemlig skabt af kasseret interiør fra tøjbrandet COS´ danske butikker.