Markant fald i ledigheden blandt Designskolen Koldings dimittender

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at dimittendledigheden på de kunstneriske uddannelser er faldende, og at især Designskolen Koldings dimittender har succes med hurtigt at lande deres første job.

I et notat fra RKU (Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser) fremgår det, at:

”Det store fald i dimittendledigheden i 2021 for dimittender fra Designskolen Kolding fra 2020 (-11,3 %) gør, at den samlede ledighed, set over 10 årgange, er faldet mest på Designskolen Kolding.”

Ledigheden for Designskolen Koldings dimittender målt i 2021 ligger således på 31,1 % for dimittender fra 2020 mod tilsvarende 42,4 % målt i 2020 for 2019-dimittender. Altså et fald på 11,3 %-point. Dimittendledigheden er 2 år efter afsluttet eksamen helt nede på 23,6 % for dimittender fra 2019.

Rektor på Designskolen Kolding, Lene Tanggaard, er godt tilfreds med udviklingen:

-Det er fantastisk at se, ledighedstallene bevæge sig i den rigtige retning. Fremgangen er markant for Designskolen Kolding, men tendensen er den samme for de kunstneriske uddannelser generelt. Og det glæder vi os naturligvis over. På Designskolen Kolding prioriterer vi samarbejdet med det omgivende samfund højt, og vores mange forskellige samarbejdspartnere har for længst opdaget værdien af design. Vores budskab er, at designere kan gøre en kæmpe forskel i alle brancher. Og de nye tal giver mig håb om, at vi endelig er ved at trænge igennem lydmuren.