Historisk stigning i designeres beskæftigelse

Helt nye tal viser, at langt flere nyuddannede designere kommer i beskæftigelse. På Designskolen Kolding er tallet højere end nogensinde før

Langt flere designere fra Designskolen Kolding får et job efter, at de har afsluttet deres uddannelse. Det viser den seneste opgørelse over den gennemsnitlige ledighed for designuddannelserne fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Tæt på 85 procent af dem, der dimitterede fra Designskolen Kolding i 2020, er i beskæftigelse, og det tal er historisk højt. Rektor Lene Tanggaard har et bud på den meget positive udvikling for dimittenderne fra Designskolen Kolding:

- Evnen til at samarbejde, agere empatisk i sammenhæng med andre og ’gro’ ud af forskellighed er noget af det, vores studerende går herfra med. Kompetencer, der er udpeget som fremtidens guld. Dét tror jeg er en af grundene til, at vi har den laveste ledighed i mange år. Og jeg tror på, at vi i de kommende år får den endnu længere ned, siger hun.

Uddannelses- og Forskningsministeriets opgørelse viser en ledighedsgrad på 17,1 procent for dimittender fra 2020, og det er næsten en halvering i forhold til året før, hvor tallet lå relativt højt på 30,5 procent – ikke mindst grundet Corona-epidemien. I 2019 var ledighedstallet 23,5 procent.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer