Dansk Design Center sætter ny retning på Designskolen Kolding

Med nyt partnerskab med Designskolen Kolding rykker Dansk Design Center tættere på både forskningsmiljø og lokalt erhvervsliv

Designskolen Kolding har indgået nyt partnerskab med Dansk Design Center (DDC), der betyder, at DDC i Vestdanmark fra 1. februar 2023 vil have base på designskolen.

Adm. direktør i Dansk Design Center Christian Bason siger:
- Efter snart tre år i Kolding er vi kun blevet bestyrket i vores opfattelse af, at både vidensmiljøet og erhvervslivet i Vestdanmark spiller en central rolle for det danske designfelt. Med partnerskabet med Designskolen Kolding rykker vi nu endnu tættere på den nyeste forskning og de generationer af designere, der skal løse fremtidens udfordringer.

Rektor på Designskolen Kolding Lene Tanggaard siger:
- Designskolen Kolding ser meget frem til at arbejde endnu tættere sammen med Dansk Design Center. Det betyder, at vi gennem et mere intensivt forsknings- og udviklingssamarbejde kan styrke det strategiske partnerskab med afsæt i vores fælles ambitioner om at gøre design gældende i løsningen af centrale samfundsudfordringer både lokalt, nationalt og globalt.

Fokus på den grønne omstilling
Det er snart tre år siden, at Dansk Design Center åbnede kontor i Kolding. Det skete med ønske om at styrke tilstedeværelsen i Vestdanmark og som led i en fusion med den daværende designklynge D2i - Design to innovate.

I sommeren 2020 lancerede Dansk Design Center en ny forretningsstrategi med fokus på tre samfundsomstillinger, hvor design som metode kan gøre en afgørende forskel: Den grønne omstilling, den sociale omstilling og den digitale omstilling. Det er især den grønne omstilling, som DDC vil fokusere sine aktiviteter i Vestdanmark omkring.

Adm. direktør i Dansk Design Center Christian Bason siger:

- Vi har en række større indsatser på tegnebrættet, der tilsammen vil sætte en helt ny retning for dansk erhvervsliv inden for især cirkulær økonomi. Samtidig vil de for alvor illustrere det kæmpe potentiale, som design rummer, for at omstille vores samfund i en mere bæredygtig retning.

Han vurderer, at designskolens tætte kontakt til det lokale erhvervsliv og særlige evne til at omsætte forskning til konkrete, erhvervsrelevante resultater vil styrke den erhvervsrettede indsats for grøn omstilling. Ligeledes vil DDC's eksisterende partnerskab med Kolding Kommune have stor betydning i det fremtidige arbejde.

Faktaboks
Dansk Design Center er Danmarks nationale designcenter, der bruger design som metode til at sætte danske og internationale virksomheder i stand til at identificere og forfølge nye muligheder for bæredygtig vækst. Med eksperimenterende innovationsforløb og praktiske værktøjer opbygger DDC viden og handlekraft inden for grøn, digital og social omstilling. I deres daglige arbejde fra både København og Kolding når de hundredvis af organisationer og små og mellemstore virksomheder i Danmark og udland.

Designskolen Kolding er en selvejende institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Skolen uddanner designere på bachelor- og kandidatniveau. Designskolen Kolding har omtrent 340 indskrevne studerende og et antal ph.d.-studerende. Skolen optager årligt omkring 150 nye studerende - 80 på bacheloruddannelsen og 70 på kandidatuddannelsen. I tillæg tilbyder skolen en kandidatuddannelse i designledelse i samarbejde med Syddansk Universitet.