Designskolens rektor får ny post

Lene Tanggaard er udpeget som nyt medlem af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd

-Jeg er meget beæret over at være udpeget som nyt medlem, og jeg glæder mig meget til at påtage mig hvervet, lyder det fra Lene Tanggaard.

Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd er etableret den 1. april 2014 og består af en formand samt otte medlemmer, der alle er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren i deres personlige egenskab og således ikke repræsenterer politiske, institutions- eller økonomiske interesser.

Udover Lene Tanggaard er der udpeget fem nye medlemmer hvoraf tre er nuværende genudpeget. De nye medlemmer af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) begynder arbejdet den 1. april 2024 og tre år frem.

Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd giver uddannelses- og forskningsministeren, Folketinget og øvrige ministre uafhængig og sagkyndig rådgivning om forskning, teknologiudvikling og innovation. Rådet er dermed med til at fremme udviklingen af dansk forskning, teknologiudvikling og innovation til gavn for samfundet.

Rådet består af en formand og otte medlemmer, der alle er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren i deres personlige egenskab og efter åbent opslag. Rådets sammensætning per 1. april 2023 er:

Formand, professor Frede Blaabjerg, Aalborg Universitet (genudpegning)
Professor, centerleder Mette Birkedal Bruun, Københavns Universitet (genudpegning)
Professor, direktør Jes Broeng, Danmarks Tekniske Universitet (genudpegning)
Professor, centerleder Tine Jess, Aalborg Universitet
Programchef Poul Toft Frederiksen, Poul Due Jensens Fond, Grundfos