Historisk høj beskæftigelse blandt designere

Helt nye tal viser, at langt flere nyuddannede designere kommer i beskæftigelse. På Designskolen Kolding er tallet højere end nogensinde før

Nye data viser, at en markant større andel af nyuddannede designere Designskolen Kolding kommer i beskæftigelse. På Designskolen Kolding har dette tal nået sit hidtil højeste niveau. De seneste tal viser, at næsten 86 procent af kandidaterne, der tog afgang i 2021, er i job. Dette peger på en generel positiv udvikling for skolens alumner.
Rektor for Designskolen Kolding, Lene Tanggaard, udtaler:

"I løbet af de seneste år har vi kontinuerligt arbejdet på at udvikle en uddannelse, hvor vores studerende i højere grad lærer at vurdere egne kompetencer og sætte dem i spil. Vi har et stærkt samarbejde med vores repræsentantskab, og vi har sat en fælles dagsorden med vores omverden på dette område. Jeg tror, dette er en af årsagerne til, at vores beskæftigelsesrate er historisk høj."

Positiv udvikling
Det er andet år i træk, at Designskolen Kolding kan notere en stigning i beskæftigelsesraten. I 2022 var næsten 78 procent af skolens kandidatuddannede i job, og med de seneste beskæftigelsestal er den stigende efterspørgsel efter designere uddannet fra Designskolen Kolding kun vokset yderligere.
Den positive udvikling er et resultat af en målrettet indsats for at gøre uddannelsen relevant både for de studerende og erhvervslivet. Rektor Lene Tanggaard uddyber:

"Evnen til at skabe løsninger og produkter, som er værdifulde for brugere og samfund er helt essentielt i skolens uddannelse. Designere spiller en afgørende rolle i en lang række brancher, herunder tekstil og beklædning, industriel design, system- og servicedesign samt kommunikationsdesign. Meget tyder på, at efterspørgslen efter deres ekspertise inden for områder som grøn omstilling, innovation og velfærdsdesign er større end nogensinde før."

Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggør hvert efterår ledighedsstatistikken for kunstneriske designuddannelser i Danmark, baseret på målinger foretaget blandt de dimittender, der tog afgang to år forinden. I 2023 er Designskolen Kolding noteret for en ledighedsgrad på 14,5 procent, mens Det Kongelige Akademi rapporterer en ledighedsgrad på 23,4 procent for designere.