500.000 kr. til legeplads

Designere fra Designskolen Kolding har skabt et udendørs fristed til indlagte børn på Sygehus Sønderjylland, og projektet har netop modtaget 500.000 kr. fra TrygFonden

- Der er ikke tidligere i Danmark arbejdet med at designe udendørsområder som en del af helbredelsen for børn og unge til trods for, at al forskning peger på, at det er helbredende for os som mennesker at være ude i det fri og have et frirum til at være os selv, siger projektleder Karen Feder fra Designskolen Kolding.

Karen Feder har sammen med arkitekt Anne Corlin skabt stregerne til et kreativt udemiljø på Sygehus Sønderjylland, som går nye veje for at give syge børn og unge den bedst mulige helbredelse.

I sit Familiehus vil Sygehus Sønderjylland i Aabenraa i samarbejde med Psykiatrien i Region Syddanmark skabe et udemiljø, som skal tilbyde mere end en almindelig legeplads til de børn og unge, der indlægges. Udemiljøet, som har fået arbejdstitlen Fristedet, skal lægge op til leg og fysisk bevægelse, skabe rum for gode sociale oplevelser og samtidig give mulighed for adspredelse og fordybelse.

- Tiden kan være lang og ensformig, når man er indlagt – også for pårørende. Derfor kan fysisk aktivitet og positiv adspredelse give ny energi og øge både de indlagte børn og unges samt deres familiers velbefindende. Desuden mindsker socialt samvær og positive oplevelser risikoen for isolation og ensomhedsfølelse. Et projekt som Fristedet støtter vi derfor meget gerne, siger Helle Taulbjerg, repræsentant for TrygFondens regionale råd i Syddanmark.