Det er ikke den rene leg at designe leg

Designskolen Koldings LAB for Leg og Design skal udvikle kompetencer i nyt laboratorium i Børnenes Hovedstad i Billund

Virksomheder, der arbejder med at udvikle og producere til børn, får frem over mulighed for at hente hjælp hos blandt andre de børn, der er deres målgruppe. I kombination med eksperter i at designe udviklingsprocesser fra Designskolen Kolding kommer børnene til at spille en rolle i Play User Lab, som er et nyt laboratorium for virksomheder i Billund Børnenes Hovedstad.

- Når vi i Børnenes Hovedstad siger, at vi vil skabe de bedste rammer for læring gennem leg, så handler det om meget mere end børns skolehverdag. Det handler også om at skabe udvikling hos de virksomheder, der producerer inden for feltet leg, læring og kreativitet. Og med Play User Lab giver vi nu nogle af de virksomheder adgang til en masse viden om legen som drivkraft, erfaringsudveksling, rådgivning og forskning. Samtidig åbner vi et fysisk laboratorium i Billund, hvor der bliver mulighed for at udvikle og eksperimentere, lave interviews og at samskabe og brugerteste med børn, fortæller direktør i Børnenes Hovedstad, Mette Højborg.

En helt særlig innovationsplatform
Hun kalder Play User Lab for en innovationsplatform, der ikke findes andre steder i landet, fordi den kombinerer den samlede viden om børn, design, leg og læring, der er genereret i og omkring Billund – blandt andet gennem 80 år som LEGO Koncernens hovedkvarter – og gennem Designskolen Koldings strategiske fokus på design og leg.

Det bliver netop designskolens afdeling for Leg og Design, der kommer til at drive udviklingsprocesserne og kompetenceudviklingen hos de enkelte virksomheder, der deltager i et Play User Lab-forløb.

- Det er ikke den rene leg at designe leg. Der skal viden, brugerindsigt og de rette metoder til, for at nå frem til de gode legeoplevelser for fremtidens børn. Det er præcist det, Designskolen Kolding er gode til, og med Play User Lab får vi mulighed for at dele disse kompetencer med virksomheder, der har interesse i designdreven innovation siger Karen Feder, leder af Designskolen Koldings afdeling for Leg og Design.

Vækst og arbejdspladser
Brugerfokuserede designmetoder skal være med til at skabe et større fokus på børn i udviklingsprocessen, og det vil for virksomhederne resultere i bedre produkter og services for børn fortsætter hun.
Play User Lab er i første omgang et erhvervsfremmeprojekt under samarbejdsorganisationen Design to innovate (D2i) og støttet af blandt andet EU’s Regionalfond med det formål at skabe vækst og arbejdspladser. I løbet af 4 år tilbyder projektet udviklingsforløb på seks måneder til 30 små og mellemstore virksomheder.
Den første gruppe på tre virksomheder er på vej igennem forløbet. Det drejer sig om alutoys ApS, Løgumkloster, Højer Møbler A/S, Vodskov og Ledon A/S, Gram.