Mindeord

Pia Bech Mathiesen, næstformand i Designskolen Koldings bestyrelse, er død. Hun blev 54 år.

Pia Bech Mathiesens stærke faglighed og evne til at gøre en forskel har været tydelig, siden hun som ung studerende tog afgang som industriel designer fra Kunstakademiets Arkitektskole. Hendes flotte afgangsarbejde var på alles læber samt det faktum, at hun gik direkte til et spændende, prestigefyldt job på Experimentariet.

Pia var ukuelig, havde en enorm lyst og tro på både faget og livet. Hun evnede gennem hele sin imponerende karriere at forene sin faglighed med ledelse. Hun slap aldrig ”blyanten” helt. I sin tid som designchef hos DSB insisterede Pia på at have mindst ét designprojekt, som var hendes eget. Sådan vedblev hun at dyrke sin kreativitet og designfaglighed og til stadighed at holde sig fuldt ajour med bevægelser og tendenser i faget. Tiden i DSB har sat spor, som vi alle stadig nyder godt af. Det var Pia, der bragte statsbanerne over i en ny tid - fra støvet etat til moderne transportvirksomhed.

Når Pia brugte en stor del af sit professionelle liv på at varetage ledelsesopgaver, dels i hendes jobs - dels som aktiv i en lang række bestyrelser, er det nærliggende at tænke, at hun var drevet af lysten til at gøre en forskel.
Dette har vi mærket tydeligt på Designskolen Kolding, hvor Pia de sidste fem år har været næstformand i vores bestyrelse. Her har Pia altid bestræbt sig på at løfte overlæggeren – hæve diskussionerne over det trivielle og de daglige problemer. Hendes positivitet, visionære blik og langsigtede strategiske tankegang inspirerede både bestyrelsens og ledelsens arbejde, og førte til brugbare forslag, som vi kunne implementere på skolen. Pia mindede os altid om, at design er vigtigt, og kan medvirke til at skabe positive forandringer for mange mennesker. Noget hendes eget virke var et meget klart eksempel på.

De sidste tre år af Pias karriere blev brugt på Oplevelsesparken Universe på Als. Her har hendes indsats været bemærkelsesværdig og medvirket til at sætte Universe på landkortet i en grad, så det har givet genklang internationalt. Igen har Pia på meget beundringsværdig vis kombineret faglighed med dygtig ledelse og visionær tankegang. Og mennesket Pia skinner igennem alt dette. Pia var et varmt og nærværende menneske, en dygtig og omsorgsfuld leder, en lyttende og engageret sparringspartner. Altid åben og tilgængelig. Altid nysgerrig og idérig. Som mor, hustru, familiemenneske og ven var Pia altid til stede. Det er måske trivielt, men også nærliggende at karakterisere Pia som et renæssancemenneske, fordi det hun nåede at udføre, favne og inspirere i sit liv, er imponerende.
Vi vil savne hendes energi, hendes visioner og hendes nærvær. Pia er ikke et menneske man glemmer, hendes liv har gjort en forskel, sat sit præg på verden og på de mennesker hun har mødt. Igennem dette vil Pias minde leve videre og fortsat inspirere os.