Evaluerings-kit skal hjælpe folkeskoler i Trekantområdet

Designskolen Kolding og Trekantområdet er gået sammen om at styrke implementering af innovation i folkeskolen.

- Vi er på Designskolen Kolding meget optaget af at samarbejde med folkeskolerne og det er det her projekt endnu et eksempel på.

Således lyder det fra efteruddannelseschef ved Designskolen Kolding, Mikael Sorknæs, der tidligere på året indgik et samarbejde med Trekantområdet om at udvikle et evalueringsformat til undervisningsforløb om innovation i folkeskolen.

- Det er min holdning, at design på rigtig mange måder kan være med til at spille pædagogik og didaktik gode. Alle tre ting handler jo helt grundlæggende om at gøre noget i forhold til andre, og i det her konkrete tilfælde er det så evaluering af læring og konkrete aktiviteter inden for foretagsomhed i folkeskolen, fortæller Mikael Sorknæs.

Projektet tog afsæt i en workshop for Trekantområdets 7 kommunale innovationskonsulenter, hvor der blev arbejdet med designmetode og co-creation i forhold til at skabe et brugbart evalueringskoncept. Det endelige format blev til en såkaldt ”cultural probe” – et evalueringskit, der skal hjælpe ledere og lærere med at få sat ord på deres erfaringer og refleksioner i forhold til at styrke målet for innovation og entreprenørskab i de danske folkeskoler.

Kittet er udviklet således, at det både evaluerer det konkrete kursus og hjælper de samme deltagere til at forholde sig til det, de gør i praksis. 141 eksemplarer er nu sendt ud til folkeskoler i Trekantområdet.

Workshoppen og evalueringskittet er designet og udviklet af designerne Anne Carstensen og Liv Maria Henning, der begge er ansatte i LAB for Efteruddannelse ved Designskolen Kolding.

CULTURAL PROBE
En cultural probe er en række udleverede rekvisitter og opgaver, der muliggør, at brugerne selv dokumenterer aspekter af deres hverdag såsom holdninger, værdier og udfordringer.

Projektet er realiseret med støtte fra A. P. Møller Fonden, der har bevilget Trekantområdet 1.400.000 kr. til at fremme kreative og innovative læringsforløb i folkeskolen.