Go sea it yourself

Iben Johansen har designet en støvle, som skal få danskerne til at tage skridtet fra sand til vand.

Iben Johansens blodtype er flydende saltvand. Hendes håndflader er gule og belagt med hård hud, og hendes overarme svulmer af muskler. Hun er 25 år, sønderjyde, kystlivredder og surfer, og den store kærlighed til havet forsøger hun nu at massere ind under huden på os andre.

I sit afgangsprojekt som industriel designer har hun kreeret et par støvler, som måske bedst kan beskrives som moderne waders. Støvlen, som er lavet af Ariaprene, der er et vandtæt og isolerende materiale, slutter tæt om benet og kan rulles ned om anklen, når man ikke er i vandet. Selve skoen har indbygget et overraskende sikkerhedselement, som betyder, at skoen skifter farve, når den bliver våd, ligesom sten skifter farve afhængig af, om de er våde eller tørre. På den måde bliver brugerne opmærksomme på, at de skifter element.

Kystlinjen er farlig
Iben Johansen har arbejdet med sit projekt siden december, og hun har interviewet en lang række mennesker, bl.a. fiskere, surfere, biologer og en filosof for at forstå fascinationen af havet, og hvordan man kan få folk, der elsker stranden men er tilbageholdende overfor havet, til at krydse kystlinjen.

- I min research fandt jeg ud af, at det er ved kystlinjen, alles frygt ligger. Både for fiskere og surfere, men også for almindelige mennesker, fordi det er her, bølgerne bryder og bliver voldsomme. Havet i sig selv er jo meget mere roligt. Jeg fik derfor ideen om at designe en sko, som man både kan gå i på stranden, og som man også kan bruge, hvis man vil udforske, hvad der gemmer sig i vandet, fortæller Iben Johansen, som har samarbejdet med ECCO, hvor hun som nyuddannet også har fået job.

Plastik-øer i havene
Men der er også en større mening med Iben Johansens projekt. Vi skal ikke bare lære at gå på opdagelse i det våde element, vi skal også få et større forståelse for, at vi skal passe bedre på verdenshavene.

- Vi skal ikke bare kigge på vandet. Vi skal opleve det og forstå det for at overvinde den frygt, der ligger i de fleste. Vores fremtid afhænger af, hvor godt vi passer på verdenshavene, og vi skal tænke på, at hver gang vi smider plastik i skraldespanden, er der en overhængende risiko for, at det havner i havet. I Stillehavet er der allerede dannet to store affaldsøer, men jeg tror på, at hvis folk får et tættere forhold til havet, vil de også blive bedre til at passe på det, siger Iben Johansen.

Iben Johansen har gennem sin studietid designet adskillige sko, og hun har bl.a. taget et kursus på designskolen Pensole, som er stiftet af D’Wayne Edwards, som er en af verdens førende skodesignere. Det er bl.a. ham, der har designet basketball-stjernens Michael Jordans sko ”Air Jordan”, og han har det seneste år besøgt Designskolen Kolding, hvor han har undervist i skitsering.

- Skitsering er absolut en af de færdigheder, virksomhederne efterspørger hos designerne, og det er et kæmpe plus for de studerende at få undervisning af D’Wayne Edwards. Han har enorm erfaring og en helt speciel tilgang til de studerende, fordi han netop behandler os som professionelle designere og ikke som studerende, siger Iben Johansen.