Mød Designskolen ved CPH Fashion Week

Designskolen Kolding er stærkt repræsenteret ved årets store modeevent i København med kollektioner fra en adjungeret professor, nuværende og tidligere studerende.

Dagen før den officielle modeuge går i luften, kickstarter afgængerne fra Danmarks designskoler med modeshowet Future of Fashion. Børsens smukke sal danner tirsdag den 9. august kl. 17 rammen om de nye talenters færdigheder og kreative kollektioner. Future of Fashion er et fælles projekt mellem Designskolen Kolding, KADK og VIA Design,  der har til fomål at facilitere et møde mellem branchen og designerne gennem bl.a. en mentorordning med etablerede modefolk.
I løbet af modeugens dage fra d. 10.-12. august vil der til CIFF-modemessen i Bella Centret stå en 100 m2 stor stand, hvor en deltagerne i Future of Fashion står klar til en snak om og fremvisning af deres kreationer. Derudover får de mange indkøbere mulighed for at afgive bestillinger på designs.

En uge med talenter

I løbet af Modeugen er Designskolen Kolding også repræsenteret i den skandinaviske talentkonkurrence Designers’ Nest, som finder sted den 10. august fra kl. 13. Her kommer de tre deltagende modedesignere fra Designskolen Kolding, Cæcilie Dyrup, Christina Gerken og Nicoline Dalgaard, med vidt forskellige bidrag til konkurrencen.
Cæcilie Dyrup mener, at verden har brug for at være mere pink, Christina Gerken er derimod optaget af samspillet mellem det maskuline og feminine udtryk og Nicoline har haft inspiration i Dronningens farverige og personlige garderobe samt de engelske Teddy Boys’ tøjkultur, og har derpå skabt en kollektion med navnet ”Margrethes drenge”.
Senere på dagen fremviser Designskolen Koldings tidligere studerende, Nicholas Nybro, sin kollektion ”More Than a Number”. I kollektionen vil han give sine gamle rober nyt liv i form af farver og materialer.

Om aftenen Kl. 21  præsenteres kollektionen ”The Jaw Nuts Piece” af Henrik Vibskov, som er adjungeret professor fra Designskolen Kolding.  Næste dag fremviser den tidligere BA-studerende fra Designskolen Kolding, Mark Kenly Domino Tan, sin nye kollektion. Mark Tan modtog som bekendt Kronprinsparrets Stjernedryspris i 2015, og anses for at være en af Danmark mest lovende modetalenter med sit blik for former og talent for at skabe nytænkende og anderledes kollektioner. Kollektionen præsenteres  torsdag d. 11. august kl. 11.
Modeugen slutter af med en morgenfest d. 12. august fra kl. 11, hvor Designskolen Koldings bachelor-dimittender fra i år præsenterer 15 unikke kollektioner i deres eget og meget personlige modeshow. Det bliver en morgenfest med morgendrinks og ’mingling’ med designerne bag kollektionerne efter showet.

Styr på stilen i DR K
DR K runder Modeugen med en ny programserie ”Mænd med styr på stilen”. Her er Designskolen Koldings modeforsker Else Skjold vært i en ny programserie, hvor en række kendte danske mænd fortæller om deres tøj og forhold til mode. Else Skjold har bl.a. talt med Peter Aalbæk, Peter Falktoft, Thorkild Thyrring, Thomas Herman og Brian Holm. Første afsnit sendes torsdag d. 11. august 2016 kl. 21:00 på DR K.