Nye adjungerede professorer

til Designskolen Kolding

Modedesignerne Henrik Vibskov og Rebekka Bay samt illustrator og filmskaber Anders Morgenthaler er blandt de syv adjungerede professorer, som Designskolen Kolding netop har udnævnt; et stærkt hold af førende design-kræfter, der vil styrke uddannelsen yderligere.

Studerende på Designskolen Kolding kan se frem til et spændende skoleår. Hele syv tiltrædelsesforelæsninger med førende designere kommer til at ”krydre” deres skema. Det skyldes, at skolen har kickstartet det nye år med at udnævne syv designere som adjungerede professorer, der med deres professionelle baggrund og ballast skal være med til at styrke og berige uddannelsen og den designfaglige udvikling på Designskolen Kolding.

- Vi er stolte over at kunne udnævne syv så fagligt stærke og anerkendte designere som adjungerede professorer på Designskolen Kolding. Vi ser frem til at berige samspillet mellem designforskning og designpraksis – og ikke mindst uddannelsen, hvor de syv designere vil fungere som inspiratorer og faglige sparringspartnere, siger forskningschef Irene Alma Lønne.

Og de udnævnte er…

Anders Morgenthaler: Illustrator, interaktionsdesigner og filmskaber. Den ene halvdel af satirebrandet Wulffmorgenthaler, der står bag tegneseriestriben af samme navn.

Christien Meindertsma: Hollandsk tekstildesigner og kunstner. Arbejder i krydsfeltet produktion, design og kunst med et stærkt fokus på bæredygtighed.

Ejnar Truelsen: Chefdesigner ved ECCO. Har gennem sin 43 år lange karriere i ECCO udviklet flere af skoproducentens største successer - og sågar virksomhedens logo.

Henrik Vibskov: Modedesigner, kunstner og musiker. En af dansk modes stærkeste og mest velansete designere. Internationalt kendt og anerkendt for sit subkulturelt og avantgardeinspirerede modedesign, der sælges verden over.

Mads Quistgaard: Arkitekt og designer. Kreativ direktør og senior partner i Kontrapunkt, et af Danmarks førende designbureauer inden for branding, typografi og identitet.

Rebekka Bay: Modedesigner. Head of Global Design hos amerikanske GAP. Tidligere chefdesigner hos Bruuns Bazar og kreativ direktør for H&M mærket COS.

Simona Maschi: Leder af det internationalt anerkendte Copenhagen Institute of Interaction Design (CIID), der tilbyder forskning, konsulentarbejde samt en etårig uddannelse i interaktionsdesign i samarbejde med Designskolen Kolding.

Lokal tilknytning og globalt udsyn
De syv adjungerede professorer har alle en tilknytning til Designskolen Kolding; enten som gæsteundervisere, censorer og vejledere og/eller som tidligere studerende på skolen. Med undtagelse af Christien Meindertsma har de rødderne solidt plantet i den danske designtradition. Men fælles for alle er et globalt udsyn og erfaring – et kernepunkt for skolen, der gennem de sidste par år har styrket sit arbejde internationalt, bl.a. med udstillingen The Tube på verdens største designmesse, Il Salone, i Milano, samarbejder med universiteter i Shanghai og i Ghana samt den tilbagevendende, internationale DesignCamp.

Alle fagområder styrket
Designskolen Kolding udnævnte i foråret 2013 landets førende lysdesigner Jesper Kongshaug, som adjungeret professor. Skolen har nu i alt otte adjungerede professorer, der med hver deres faglighed og kompetencer, dækker alle grene af uddannelsen.

Se alle adjungerede professorer

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer