Resultater
styrker uddannelsen

Roser til årsrapport 2014. Men vi skal ikke hvile på laurbærrerne, lyder det fra Designskolen Koldings bestyrelsesformand.

Det er en ualmindelig tilfreds bestyrelse, som netop har godkendt Designskolen Koldings årsrapport for 2014. Tilfredsheden skyldes først og fremmest de mange initiativer, der er taget i løbet af året for at styrke uddannelses- og forskningsmiljøet på Designskolen Kolding.
Blandt de mange initiativer fremhæver bestyrelses-
formand Per Hjuler:

• Der er i årets løb ansat fem nye fagledere med international profil.
  • Der er givet tiltrædelse til otte adjungerede professorer.
  • Der er publiceret syv peer-reviewed artikler i journals og mange peerreviewed papers til konferencer.
  • Karaktererne til de studerende ligger i top. 101 gange er karakteren 10 og 12 blevet givet på kandidatniveau.

- Men selvom Designskolen Kolding har præsteret meget gode resultater i 2014, betyder det ikke, at vi skal hvile på laurbærerne, siger Per Hjuler.

Fokus på jobs
Hele fundamentet for de faglige resultater er - og vil fortsat være - den gode økonomi, som Designskolen Kolding præsenterer ved årets udgang. Designskolen Kolding er sandsynligvis en af de videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark, som henter relativt flest midler fra eksterne samarbejder.

I de seneste seks år er kurven over eksterne indtægter steget og toppede i 2014 med en tredjedel af skolens indtægter. De mange samarbejder betyder også, at Designskolen Kolding har gode forudsætninger for at udstyre de studerende med de rigtige kvalifikationer til at få et job.

- Ledigheden blandt dimittender er for høj og selvom den udligner sig over en 10-årig periode således, at hele 85 % af skolens kandidater er i arbejde, er det ikke godt nok, slår Per Hjuler fast.

Udviklingsplan
Derfor har skolen igangsat en udviklingsplan. Dels er der blevet oprettet et Erhvervs- og Karrierecenter, som skal understøtte de studerende i erhvervspraktik, iværksætteri og erhvervssamarbejde. Dels bliver de studerende styrket med digitale kompetencer, forretningsforståelse og evne til at kommunikere.

For at realisere denne plan og samtidig imødegå et væsentlig fald i indtægter i 2015, måtte skolen igennem en fyringsrunde i 2014, som indebar, at 10 årsværk bortfaldt.

- Bestyrelsen ser med alvor på ledighedstallene for dimittender og bifalder derfor, at skolens daglige ledelse tager fat om nældens rod. Også selv om det gør ondt, slutter Per Hjuler.

FAKTA om Designskolen Kolding i 2014

• Ansatte fem nye fagledere
• Ansatte i samarbejde med Sygehus Lillebælt en professor i velfærdsdesign.
• Gav tiltrædelse til otte adjungerede professorer
• Partnerskabs- og samarbejdsaftaler med bl.a. Kopenhagen Fur, Sygehus Lillebælt, TREFOR, og Kolding Kommune
• 17 nuværende og tidligere studerende nomineret til priser eller hædret
• 629 søgte ind på uddannelsen heraf blev 72 optaget
• Antal af ansatte var med 392 rekordstort heraf 133 fastansatte
• De samlede indtægter var på 74.822 kr. heraf er en tredjedel, 26.322 kr., finansieret eksternt
• Syv peer-reviewed artikler i journals og mange peer reviewed papers til konferencer
• Fire PHD forsvar
• Topkaraktererne 10 og 12 blev givet 101 gange for de teoretiske og praktiske opgaver på kandidatniveau
• To nye værksteder: Et skoværksted og et pelsværksted
• Alle studerende kommer i praktik
• DK studerende opnår i gennemsnit 15 ECTS points ude i verden i form af international udveksling, deltagelse i skolens undervisning på dens outposts mv.