Regeringen gambler med væksten i dansk design

De kunstnerisk baserede uddannelser vil blive ramt særligt hårdt af regeringens planer om at spare på uddannelsesområdet

Regeringens planer om besparelser på to pct. pr. år de kommende fire år vil ramme de kunstneriske uddannelsesinstitutioner inden for arkitektur og design meget hårdt. Der er tale om sårbare eliteinstitutioner med unge forskningsmiljøer og store basisomkostninger til værksteder og laboratorier.

Sådan lyder indledningen til en pressemeddelelse, som rektor Elsebeth Gerner har udsendt sammen med rektorerne for de to øvrige arkitekt- og designinstitutioner.

Det drastiske udspil vækker dyb bekymring. Institutionerne har i forvejen for få midler til eksempelvis forskning. Hvis regeringens forslag gennemføres, falder kvaliteten af uddannelserne, og det kommer på længere sigt til at gå ud over den enorme anseelse, dansk design og arkitektur har både nationalt og internationalt.

Formand for rektorsammenslutningen for de tre arkitekt- og designinstitutioner, rektor Torben Nielsen, udtaler i den fælles pressemeddelse:

- Vi er meget overraskede over, at udmeldingen lander midt i en god dialog med ministeren om at forbedre, styrke og koncentrere vores uddannelser.

- Danmark oplever i disse år en vækst i de kreative erhverv – båret af arkitekt- og designvirksomhederne. Vi synes, regeringen gambler med fremtidens kunstneriske arkitekt- og designuddannelser med de meldinger, der kommer. På skolerne har vi igennem de seneste år tilpasset vores organisationer med færre omkostninger. Netop for at kunne anvende flere ressourcer på kerneformålene: At højne uddannelsens kvalitet og fremme kandidaternes erhvervstilknytning. Hvis regeringen gennemfører besparelser på otte pct. vil vi blive bombet tilbage i vores udvikling af uddannelsen, understreger Torben Nielsen.

Danmark oplever i disse år en vækst i de kreative erhverv – båret af arkitekt- og designvirksomhederne. Eksporten på området stiger og bl.a. Dansk Industri efterlyser endnu flere rådgiverkompetencer inden for bl.a. designrådgivning. Oven i det topper de tre uddannelsesinstitutioner internationale lister over verdens bedste arkitektur- og designskoler og er kendetegnet ved at være unge elite- og forskningsinstitutioner, som i forvejen har få midler til forskning.