Studerende sluppet løs
på Sygehus Lillebælt

En mobil arbejdsstation for montering af drop, en berøringsfri døråbner og et dialogværktøj, der sikrer en god brugerinddragelse ved sammenlægninger af afdelinger. Det er nogle af de løsningsforslag, som tredjeårsstuderende fra Industrielt Design er kommet frem til i forbindelse med et samarbejde mellem Sygehus Lillebælt og Designskolen Kolding.

Fredag den 28. februar blev samtlige projekter præsenteret på en konference på Designskolen Kolding, hvor både indbudte gæster fra Sygehus Lillebælt og en række andre interesserede deltog. På Sygehus Lillebælt har man været godt tilfreds med samarbejdet.

- Vi vil gerne forbedre vores sygehus, men det kan nogle gange være svært at se nye løsninger, fordi vi er fastlagt i det, der er det fagligt korrekte. Til den opgave kan det være en fordel at bruge designere, der jo har en helt anden måde at se tingene på, siger Projektleder for sundhedsinnovation og velfærdsdesign, Ann Mathilde Furrer.

Projektlederen sagde inden fredagens arrangement, hvor de studerende for første gang præsenterede deres projekter:

- Jeg glæder mig til at se, hvad de studerende har fundet frem til. Hvad er det for nogle ting, de kan se, driller – og hvad er det for løsninger, de har fundet på? Vi forventer at få en masse inspiration og se, om der er nogle helt oplagte ideer, vi kan arbejde videre med.

FAKTA
Velfærdsdesignforløbet er blevet planlagt og faciliteret af projektleder Gunilla Mandsfelt Eriksen fra LAB for Social Inklusion i samarbejde med Sygehus Lillebælt. De studerende er blevet præsenteret for en række udfordringer fra Sygehuset og dernæst været med ude for at observere på forskellige afdelinger. Herefter har de selv valgt den problemstilling, de ville arbejde med. Forløbet har strakt sig siden begyndelsen af januar 2014 og slutter den 28. februar, hvor de studerende præsenterer deres projekter. Til arrangementet fredag den 28. februar bidrog både skolens forskningsafdeling og udviklingsafdeling med oplæg og facilitering af workshop.