Velkommen professor Bay

Rebekka Bay holdt en personlig tiltrædelsesforelæsning som adjungeret professor i mode på Designskolen Kolding.

Trendspotter, modedesigner, kreativ direktør og nu adjungeret professor i mode ved Designskolen Kolding. Selv havde Rebekka Bay meget symptomatisk svært ved at begribe den nye, ærefulde titel som adjungeret professor, da hun holdt sin tiltrædelsesforelæsning på Designskolen Kolding. På trods af en stribe succesfulde jobs i store internationale modehuse, har hun i hele sin karriere haft svært ved at tage titlen som modedesigner helt på sig.

- Jeg er jo ikke modedesigner, gentog hun gang på gang.

Temaet for Rebekka Bays forelæsning var balancegangen mellem at bevare integriteten og holde fokus på det kommercielle. En karriere som fra en start havde kurs imod en akademisk grad i kunst og historie, men snart blev skiftet ud med skrædderfaget, før hun søgte ind på Designskolen Kolding.

- Men jeg ville for alt i verden ikke være modedesigner. Jeg gjorde alt for ikke at blive det, sagde hun.

- Og der er stadig en del af mig, der forsøger at undgå den del af mig. Jeg opfatter ikke mig selv som en designer.

Hendes CV vidner imidlertid om noget helt andet. Hun har har bl.a. stået bag udviklingen og lanceringen af COS, været Kreativ Direktør hos Bruuns Bazaar samt Creative Director og Executive Vice President, Head of Global Design hos GAP i New York.

Karriere kickstartede
Rebekka Bay kickstartede sin karriere som højgravid, hvor hun blev udvalgt til at markedsføre det dengang helt nye brand, COS, med en stab på tre personer. I løbet af få år eksploderede Hendes & Mauritz’ nye kvalitetsbrand på det nærmeste.

- COS var baseret på dialog. Jeg er god til at kommunikere og afkode tendenser indenfor poesi, musik, arkitektur og kunst, men jeg er jo ikke designer, siger Rebekka underfundigt.

Efter et smut omkring Danmark som kreativ direktør i Bruuns Bazar, takkede Rebekka ja til et topjob som vicedirektør i Gap. Forholdene var amerikanske. Alt var - som det er i USA - stort. Kollektionerne, antallet af ansatte. At være leder for 150 var nyt og stillede store krav. Hvordan får man så mange mennesker til at tænke sammen. Det lærte Rebekka Bay i løbet af de 2,5 år, hun var ansat, indtil hun i begyndelsen af 2015 forlod stillingen.

- Jeg har lært enormt meget. Ikke mindst, hvordan du skaber en vision for et kæmpe team. Hvad fremtiden bringer, er stadig uvist. Jeg vil stadig lave produkter, men en ting er sikkert, jeg gør aldrig det samme to gange.