Prisregn over de nyslåede designere

Dimittender på Designskolen Kolding har fået legater på samlet 155.000 kr. Men én af prismodtagernes afgangsprojekt skiller sig ud og modtager Nationalbankens Æreslegat

En række virksomheder, fonde og fagforeninger har traditionen tro uddelt legater til studerende, som har afsluttet deres bachelor- eller kandidatuddannelse på Designskolen Kolding. I alt 14 legater til et samlet beløb på i alt 155.000 kroner er uddelt til de nyslåede designere.

Teknisk Landsforbund (2 X 2.500 kr)

Cornelia Therkelsen, kandidat i Design for Planet
Cornelias kandidatprojekt viser, hvilken berigelse det giver at mestre et håndværk – i arbejdet med at bryde de forbrugsmønstre, vi kender i dag, og i anerkendelsen af styrken i at kunne konkretisere komplekse og abstrakte ideer gennem et sanseligt produkt, med fokus på ikke alene den fysiske, men også i høj grad den emotionelle holdbarhed. Cornelia undersøger gennem sit projekt metoder til udskiftning af sål, med intentionen om forlængelse af produktets levetid, samt en nemmere adskillelse efter produktets brugs-fase. En vision hun gennem dybt fagligt kendskab til læderfagets teknikker omsætter til et konkret og sanseligt koncept på højt kunstnerisk niveau. Gennem veldisponeret brug af materialer som vegetabilsk garvet læder i samspil med et biobaseret og bionedbrydeligt sålmateriale, har hun skabt et koncept, der potentielt kan bidrage til nye service-modeller inden for branchen.

Leyla Melis Aslan, kandidat i Design for Planet
Med en ægte social indignation som brændstof har Leyla med sit kandidatprojekt, kastet sig ind i kampen for lighed mellem kønnene i sportens verden. Gennem grundig research og analyse har hun afdækket den ufattelige forskel mellem kvinder og mænds muligheder i sportens verden, og hvordan mediedækningen, lønniveauet og rettighederne med grotesk afstand favoriserer mændene. Med kvindelige rollemodeller, der bevidst skildres midt i kampens hede og ikke ud fra traditionelle, polerede skønhedsidealer, stræber Leyla efter at skabe respekt for atleternes kamp på og uden for banen – og at få en generation af unge piger til at gå i deres fodspor.

Danske Kunsthåndværkere og Designere (5.000 DKR)
Sara Lee Spanggaard Krog, kandidat i Design for People
Sara begyndte sit kandiatprojekt med en plan om at designe vægpaneler, der kunne rense luften. De skulle imødese et behov i storbyer, hvor befolkningen oplever massive udfordringer med at leve og ånde omgivet af industri, trafik og luften fra de bygninger, som de selv bor og arbejder i. Ved at trække på sin viden om tekstil-konstruktion, brugte Sara strik som en måde til at udvikle udvidede 3D-overflader som ’base’ for den teknologi, man bruger til at rense luften. Gennem eksperimenter og tests opdagede hun, at mixet af teknologier også kunne udrydde bakterier. Så kom Corona og ændrede vores allesammens liv radikalt! Sara tog et modigt valg og spurgte sig selv: Hvad nu hvis, den teknologi, jeg bruger til at rense luften, kan udrydde ikke kun bakterier, men også virus? Siden da har Sara designet, udviklet og testet forskellige masker i forhold til pasform og åndbarhed. Og udviklet systemer til at teste effekten af luftforbedringen gennem maskerne. I denne fase har Sara samarbejdet med et ekspert-team i England, og teamets næste skridt er at teste masken med den virkelige Covid-19 virus. Sara har vist, hvordan hun som ny designer med nysgerrighed, samarbejdsevner og viden kan skabe værdi og potentielt påvirke fremtiden. Projektet er i sandhed Design for People.

HK Privats Ophavsretsfond (2x5.000 DKR)

Jasmin Kharamani Madsen og Louis Hørsted Kocmick, bachelorer i Kommunikationsdesign
I deres fælles bachelorprojekt har Jasmin og Louis taget kampen op mod det minimalistiske design, som hævdes at repræsentere det sande, danske design-dna, men som ikke levner plads til et mere levende, ekspressivt og eksperimenterende design. De har udfordret den etablerede grafiske scene i Danmark – og sig selv. De har udarbejdet et manifest, har kontaktet en stribe designvirksomheder og inviteret dem til såvel dialog som open call-designopgaver med det formål at sætte gang i kreativiteten og fornyelsen af den danske designtradition. Sideløbende har de selv eksperimenteret med og rykket grænserne for, hvordan alt fra tilbudsaviser og skrifttyper til plakater, merchandise og rapporter kan designes og se ud. Jasmin og Louis kender deres designarv, og netop derfor har deres bachelorprojekt en særlig tyngde, som har fået god respons flere designbureauer og fra udenlandske koryfæer som David Carson. Rejselegatet gives i forhåbning om, at Jasmin og Louis gennem besøg i andre europæiske lande kan få inspiration til at holde fanen højt og skabe fornyelse på den danske scene for grafisk design.

ECCO (4 x 10.000 DKR)

Lloyd Revald, bachelor i industrielt design

Simone Dormann Pedersen, bachelor i accessorydesign

Cornelia Therkelsen, kandidat i Design for Planet

Marianne Elise Momsen, bachelor i industrielt design

Sydbank, rejselegat (10.000 DKR)

Jaivardhan Singh Channey kandidat i Design for Play
Jai Singh Channey besøgte Designskolen Kolding som en gæst på den årlige DesignCamp, og var fra begyndelsen en fantastisk studerende. Han valgte at færdiggøre sin kandidatuddannelse her, som en af de første Design for Play-studerende, og viste sig som en sand ven af skolen ved sit store bidrag til både det sociale liv og fagligt i forbindelse med DigiHub. Hans kandidatprojekt var et tour-de-force, som han gennemførte med dygtighed og styrke. Han forenede alle sine nye færdigheder i løsningen af en kompleks og udfordrende opgave, som kombinerede det bedste fra Indien med det bedste fra Danmark. Han er en rollemodel for os alle.

Gudrun og Erik Kauffeldts Fond (4x 10.000 og 3x 20.000 DKR)

Exequiel Cantarutti, kandidat i Design for People
I en verden, som ofte stigmatiserer seksualiteten hos mennesker med intellektuelle handicap, og hvor disse mennesker mangler støtte og vejledning fra frygtsomme forældre og plejere, når det kommer til det seksuelle, viser Exequiel Cantarutti i sit kandidatprojekt et særligt engagement i at skabe et mere inkluderende samfund med udgangspunkt i de udfordringer, som mennesker med intellektuelle handicap står med. Gennem hele sit projekt og med afsæt i ’participatory design’ – eller involverende design – arbejdede Exequiel derfor med, hvordan socialt design kan identificere og understøtte læring om seksualitet og egen krop blandt mennesker med intellektuelle handicap. Exequiel udforskede emnet gennem litteraturen og gennem dialog med en række interessenter, herunder mennesker med intellektuelle handicap, socialpædagoger, seksualvejledere, designere og entreprenører – i kombination med sine fremragende designfærdigheder. Resultatet er samtaleværktøjer, som motiverer til dialog om onani, væsker og forskellene mellem offentlige og private rum blandt mennesker med intellektuelle handicap, socialpædagoger og seksualvejledere, Værktøjerne kan tilgås som ’open-source’ for professionelle i hele verden.

Georgina Norris, kandidat i Design for Planet
Med en terriers målrettethed har Georgina forsøgt at forstå på systemniveau, hvad der kendetegner den tekstile industri midt i den grønne omstilling med henblik på at identificere, hvor design kan gøre en forskel. I sit kandidatprojekt eksemplificerer hun på fornemste vis, hvordan design kan gøre et regenereret fibermateriale relevant for brugeren med sin kunstneriske nerve og sine æstetiske kompetencer inden for komposition, mønster og farve. Gennem sit Art-Panels servicesystem-koncept demonstrerer hun desuden en evne til at designe for og i en reel kontekst af cirkulær økonomi.

Karen Juhl Petersen, kandidat i Design for Play
Karen Juhl Petersen har formået at været undersøgende, legende og eksperimenterende igennem hele sit studie, hvilket har resulteret i både stærke designprojekter og en dyb designfaglighed. Med sit kandidatprojekt kobler hun sit virke som play designer med sin baggrund som tekstildesigner og skaber et univers af legende tekstilobjekter der understøtter kommunikationen imellem mennesker. Karen er i projektet i stand til at se og anerkende børns evne til at være nysgerrige og kreative gennem materialers potentiale og anvender disse indsigter til at udfordre voksnes vanetænkning. Denne evne til at identificere oversete designmuligheder og sætte dem i spil i en ny kontekst, cementerer Karens potentiale som play design ambassadør, som vi alle kan lære noget af.

Nathalie Hauser, bachelor i accessorydesign
Nathalie udviser gennem sit bachelorprojekt ”Tasker og kønsnormers dialektik” et stort fagligt overskud i forhold til fagets teknikker og metoder på højt kunstnerisk niveau. Med fokus på kroppen og semiotik omsætter hun læderfagets teknikker og materialeforståelse til en helstøbt og sanselig taske-kollektion med et unikt og gribende formsprog med stærke referencer til surrealismen. En kollektion, der gennem sin opløsning af taskens klassiske formsprog, stiller sig kritisk i forhold til den fortsat binære kønsopfattelse, og hvordan denne produceres og reproduceres, gennem den måde vi som mennesker udtrykker og aflæser sociale koder.

Maja Ibsen Brammer, bachelor i industrielt design
Maja har stor interesse i projekter for særlige brugergrupper, hvilket hun viste på fineste vis i sit bachelorprojekt. Her arbejdede hun med design af en brugervenlig astma-inhalator for børn og demonstrerede gennem sit projekt, at hun har en rigtig god forståelse for etnografisk metode. Hun har et skarpt øje for de gode indsigter, og viser at hun virkelig evner at trække essensen ud af sine undersøgelser som grundlag for sin designproces.

Karla Werner Zeuthen bachelor i modedesign
Karla vælger med sit bachelorprojekt ”Uden Titel (En Kollektion lavet efter Tilfældighedens Love)” at give sit svar på sublim og æstetisk mode som langtidsholdbart design. Med inspiration fra dadaisten Jean Arp udfolder Karla sin egen æstetik og udfordrer brugeren til at gøre op med en ikke-bæredygtig branche. Med afsæt i tilegnede kompetencer og metoder kommer Karla hele vejen rundt om BA-uddannelsen, fra print på første semester over formgivning, farve, metoder og til indsigt fra praktik sætter hun i projektet hele sin viden i spil. Karla formår på fornemste og legende vis at forene kompleksiteten mellem flade og form i en unik kollektion.

Emilie Palle Holm kandidat i Design for Play.
Emilie demonstrerer i sit bachelorprojekt på nærmest virtuos vis, at hun behersker alle tekstilfagets teknikker og metoder på et ekstremt højt kunstnerisk og fagligt niveau: Hun sætter farve, ornamentik, teknikker og materialer i spil, i en stærk kollektion med afsæt i fænomenet optisk illusion. Emilies hensigt med tekstilerne, er at skabe en oplevelsesbaseret udstilling, hvor formål er at ’gen-lære’ publikum at undre sig, ikke altid at stole på det de umiddelbart ser, og ikke mindst, hvad kvalitetstekstiler er og kan være. Hun flytter dermed fokus fra den typiske udstillingsramme, hvor beskueren er på afstand og ikke må berøre de udstillede genstande, til at hendes publikum kan være kropsligt og sanseligt involveret, og i umiddelbar interaktion med tekstilerne.

Danmarks Nationalbank (25.000 DKR)

Frederikke Ryhl Toft, kandidat i Design for Play
Frederikke Ryhl Toft har skabt et visionært kandidatprojekt, der vidner om stort fagligt overskud samt et empatisk nærvær for brugernes behov. Projektet er båret af et ønske om at skabe en holistisk oplevelse til nye, såvel som erfarne protesebærere, med øje for at en sådan overgang ikke blot indebærer en fysisk heling, men i høj grad også fordrer en mental helingsproces. Gennem inddragelse af brugerne i valg af æstetik og udtryk, søger Frederikke at styrke den kropslige og mentale relation til protesen - og dermed lette overgangen i identitetsarbejdet. Frederikke har på forbilledlig vis demonstreret, hvordan hun forener sine kompetencer for materialer og æstetik med en brugerinvolverende designproces. Frederikke har udviklet legende tilgange, der på forskellig vis inviterer brugerne til at fortælle om livet som protesebærer. Her formår Frederikke at bruge sin faglighed til at engagere protesebærerne til, ikke kun at fortælle om deres udfordringer, men også deres ønsker og drømme, som hun bruger til at udvikle nye services for personlige valg af benprotese. Frederikke har på struktureret vis indhentet viden fra relevante aktører og har indgået samarbejder, der gør hendes designløsning yderst aktuel, da den på en empatisk måde benytter mulighederne ved digital teknologi, til at udvikle og producere benproteser til det hele menneske. Projektet har dermed ikke alene relevans for protesebærere, men står også som et stærkt bidrag til samarbejdspartnerne i projektet. Frederikke kobler på fineste vis sine kompetencer indenfor accessory design og sin profession som play designer, og udmærker sig ved at bidrage til både feltet indenfor socialt design og at opfordre til en mere bæredygtig tilgang til protesedesign. Det er derfor med største glæde og stolthed at vi tildeler Frederikke Ryhl Toft dette legat.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer