Fakta
Projektleder i projektet, overordnet: Christian Møller Nygaard, Vejle Bibliotek
Projektleder Designskolen Kolding: Emilie Bech Jespersen, Lab for Leg og Design
Vejle Kommune, herunder;
- Vejle bibliotekerne
- Vejle Musik- og Kulturskole
- Rytmisk Musikkonservatorium
Slots- og Kulturstyrelsen har financieret dette og andre lign. projekter gennem ’Grib engagementet’
Om projektet
"Rammer Der Rummer" bygger på en antagelse om, at det fysiske miljø omkring kunstpædagogiske aktiviteter og formidling spiller en ofte overset rolle i muligheden for at understøtte mål og intentioner, både i de aktiviteter, vi allerede laver med kendte målgrupper og ikke mindst i forhold til nye aktiviteter og målgrupper.
Mål og formål
Projektet fokuserer på at skabe kulturtilbud for unge, 17-19 år gennem Værket og børnefamilier i Vejle Kommune gennem Vejles biblioteker.
Det ønskede resultat er, at nå nye målgrupper ved at involvere unge og børnefamilier i udviklingen af Vejle Musik- og kulturskoles og Vejle Biblioteks aktiviteter og forstærke dette outreach ved en strategisk brug af rum og rammer og disses placering i kommunen.
Jeg tjekker ud med et smil på læben.
Deltager, Vejle Kommune
Jeg er fyldt op af kaotisk inspiration, som både fanger mig og indfrier mig.
Deltager, Vejle Kommune
Smagen af nye tiltag og skøre uforudsigelige oplevelser sammen med inspirerende nye kolleger.Deltager, Vejle Kommune
Legen og nysgerrigheden skal drive mit arbejde og nye kaotiske inspirerende og uforudsigelige momenter ligger som en perlerække foran mig.Deltager, Vejle Kommune
Vi skal udvikle os sammen og med eleverne.Deltager, Vejle Kommune
Metoder og resultater
Designskolen Koldings involvering og indsats har været baseret på designmetoder fokuseret på brugerinddragelse og indsigtsuddragelse.
Rammer der Rummer har fungeret som et afgrænset pilotprojekt, der introducerer de folk, der arbejder i en hands-on hverdag, til designmetoder, som kan hjælpe med at skabe et ’helikopter-perspektiv’. Dette perspektiv kan hjælpe til en mere overordnet forståelse for udvikling og facilitering af kulturaktiviteter, samt tværfaglige samarbejder.
Ved at centrere designprocessen i designmetoder og en kortlagt designproces giver vi vores deltagere mulighed for at genskabe hele eller dele af processen igen og igen. Designskolen Koldings overlevering har især være fokuseret på visuelle materialer og templates/skabeloner for givne designmetoder og indføring i brug at disse.