Rammer der Rummer

Fakta

Projekttype
Udviklingsprojekt, Lab for Leg og Design
Projektperiode
Medio august 2021 - ultimo december 2021
Projektledelse

Projektleder i projektet, overordnet: Christian Møller Nygaard, Vejle Bibliotek

Projektleder Designskolen Kolding: Emilie Bech Jespersen, Lab for Leg og Design

Samarbejdspartnere

Vejle Kommune, herunder;

  • Vejle bibliotekerne
  • Vejle Musik- og Kulturskole
  • Rytmisk Musikkonservatorium

Slots- og Kulturstyrelsen har financieret dette og andre lign. projekter gennem ’Grib engagementet’

Deltagere fra Designskolen Kolding
Emilie Bech Jespersen, Per Voss Nielsen, Karen Feder, Keila Zari Perez Quinones
Videngrundlag
Praksis og designfagligt udviklingsarbejde

Om projektet

Rammer der Rummer er et tværfagligt udviklingsprojekt, hvor Designskolen Kolding har faciliteret en udviklende designprocess for formidlere og undervisere fra Vejle Bibliotek og Vejle Musik- og kulturskole.

"Rammer Der Rummer" bygger på en antagelse om, at det fysiske miljø omkring kunstpædagogiske aktiviteter og formidling spiller en ofte overset rolle i muligheden for at understøtte mål og intentioner, både i de aktiviteter, vi allerede laver med kendte målgrupper og ikke mindst i forhold til nye aktiviteter og målgrupper.

Mål og formål

Projektet gentænker, hvordan man kan skabe og udvikle kulturtilbud i Vejles kommunale regi, herunder øge deltagelsen i afholdelse og design af kulturaktiviteter og skabe rammer for bedre og bredere adgang til kulturtilbud.

Projektet fokuserer på at skabe kulturtilbud for unge, 17-19 år gennem Værket og børnefamilier i Vejle Kommune gennem Vejles biblioteker.

Det ønskede resultat er, at nå nye målgrupper ved at involvere unge og børnefamilier i udviklingen af Vejle Musik- og kulturskoles og Vejle Biblioteks aktiviteter og forstærke dette outreach ved en strategisk brug af rum og rammer og disses placering i kommunen.

Jeg tjekker ud med et smil på læben.

Deltager, Vejle Kommune

Jeg er fyldt op af kaotisk inspiration, som både fanger mig og indfrier mig.

Deltager, Vejle Kommune

Smagen af nye tiltag og skøre uforudsigelige oplevelser sammen med inspirerende nye kolleger.

Deltager, Vejle Kommune

Legen og nysgerrigheden skal drive mit arbejde og nye kaotiske inspirerende og uforudsigelige momenter ligger som en perlerække foran mig.

Deltager, Vejle Kommune

Vi skal udvikle os sammen og med eleverne.

Deltager, Vejle Kommune

Metoder og resultater

Rammer der Rummer har en stærk forankring i design.

Designskolen Koldings involvering og indsats har været baseret på designmetoder fokuseret på brugerinddragelse og indsigtsuddragelse.

Rammer der Rummer har fungeret som et afgrænset pilotprojekt, der introducerer de folk, der arbejder i en hands-on hverdag, til designmetoder, som kan hjælpe med at skabe et ’helikopter-perspektiv’. Dette perspektiv kan hjælpe til en mere overordnet forståelse for udvikling og facilitering af kulturaktiviteter, samt tværfaglige samarbejder.

Ved at centrere designprocessen i designmetoder og en kortlagt designproces giver vi vores deltagere mulighed for at genskabe hele eller dele af processen igen og igen. Designskolen Koldings overlevering har især være fokuseret på visuelle materialer og templates/skabeloner for givne designmetoder og indføring i brug at disse.

Inspirationskatalog

Dette katalog er udarbejdet med hensigten om at skabe nysgerrighed og inspiration til andre kommuner, ledere og praktikere, som overvejer at forfølge lignende samarbejdskonstellationer.

Inspirationskatalog

Samarbejdspartnere

Kontakt

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer