Tysklands Forbundspræsident besøger Designskolen Kolding

Som led i fejring af 100-året for den dansk-tyske grænsedragning gæster Frank-Walter Steinmeier den 12. juni Designskolen Kolding for at få en dybere indsigt i design og den grønne omstilling

Det er rygtedes helt ned på den anden side af den dansk-tyske grænse, at Designskolen Kolding igennem rigtig mange år har uddannet og forsket i bæredygtighed – et tema, som er brandaktuelt i Tysklands verserende valgkamp. Den grønne dagsorden optager vores naboland og ikke mindst Frank-Walter Steinmeier enormt.
Derfor har det tyske statsoverhoved selv bedt om at mødes med studerende og forskere på Designskolen Kolding, som han aflægger et besøg lørdag den 12. juni sammen med Tysklands førstedame, dommer Elke Bündenbender.
Besøget finder sted dagen før, han sammen med H.M. Dronningen og Statsminister Mette Frederiksen officielt markerer 100-året for den dansk-tyske grænsedragning. Festlighederne måtte sidste år aflyses på grund af coronaepidemien.

Rygtet er nået vidt
Efter Forbundspræsidentens eget ønsker sætter besøget på Designskolen Kolding fokus på, hvordan studerende og forskere konkret arbejder med den bæredygtige omstilling.
Elena Werr, der er ved at tage afgang på skolens særlige kandidatprogram indenfor bæredygtighed, Design for Planet, vil vise hvordan det kulturhistoriske materiale tang kan bruges i udendørsmøbler. Og ph.d.-studerende Monica Hartvigsen, som forsker i det voksende designfelt, der kombinerer biologi og design, præsenterer brug af pigmentproducerende bakterier til indfarvning af tekstiler.

- Designskolen Kolding har en lang tradition for bæredygtigt design og har siden 1997 satset målrettet på at fremme bæredygtig udvikling med design som metode, proces og tilgang. Vi er derfor meget stolte over, at det arbejde har givet genlyd helt op på regeringsniveau i Tyskland, der jo også har et stort fokus på den grønne omstilling, siger rektor for Designskolen Kolding, Lene Tanggaard, som er vært for besøget.

Sko og samtaler
Frank-Walter Steinmeier træder ind på Designskolen netop som et halvt hundrede studerende har lagt sidste hånd på et partnerskabsforløb med skovirksomheden ECCO, der har hovedsæde tæt på den tyske grænse. Forbundspræsidenten vil blive præsenteret for de studerendes eksperimenterende bud på bæredygtig sko- og taskeproduktion.
Efter rundturen på Designskolen har Frank-Walter Steinmeier en dialog med otte studerende om deres personlige syn på og designfaglige arbejde med den grønne omstilling.
Frank-Walter Steinmeier får følge af overborgmester i Rostock, Claus Ruhe Madsen, og Tysklands vice-udenrigsminister, Michele Münteferig. Steinmeier har været Tysklands præsident siden 2017. Før han overtog posten som præsident, var den nu 65-årige socialdemokrat udenrigsminister i kansler Angela Merkels koalitionsregering.

For yderligere information