Designtænkning og lederskab

I Kolding Kommune oplever teamleder Linette Brix, at designtænkning og -metoder styrker både fagligheden og fællesskabet

Af Marianne Baggesen Hilger

- Designtænkning kan understøtte et moderne lederskab. Medarbejdernes faglighed vokser i form af kompetencer til at facilitere, coache og skabe reel inddragelse. Derudover er det min klare opfattelse, at designtænkning også understøtter et godt arbejdsmiljø, fællesskab og værdisæt.

Sådan siger Linette Brix, teamleder for Job & Familieliv i Kolding Kommune. I september 2023 deltog hun i en workshop afholdt af Designskolen Kolding med fokus på designtænkning, og hvordan hendes team får en fælles faglig tilgang og retning, når de skal løse sammensatte og komplekse problemstillinger sammen med familierne.

- Som noget helt nyt i Kolding arbejder vi på tværs af forvaltninger. Vi er en enhed, der repræsenterer både Jobcenteret, Familierådgivningen og leverandørområdet. Vi skal udvikle metoder og nye tilgange til de familier, hvor forældrene er på kontanthjælp, samtidig med at vi håndterer aktive børnesager i Familierådgivningen. I det felt står vi over for mange vilde problemer, der kræver nye perspektiver og løsninger, som stiller højere krav til tværfagligheden og en fælles faglig retning.

Oplever du, at designtænkning kan spille en rolle i den sammenhæng?

- De metodiske greb fra designtænkning kan bruges til at understøtte en udviklingsproces og er enormt anvendelige. Særligt når vi er et team af forskellige fagligheder med forskellige forudsætninger og blikke på den støtte, vi skal levere hos familierne. Design adskiller sig ved at holde fokus på slutbrugeren, altså familierne. Der stilles uanset hvad skarpt på dem, det hele handler om. Jeg oplever, at designtænkning hjælper os med at bruge de indsigter, vi har fra familierne, og dermed får vi bedre muligheder for at tilrettelægge vores praksis ud fra borgernes behov.

- Desuden sikrer designtænkning medarbejdernes indflydelse, medbestemmelse og medansvar. Som leder er jeg optaget af, at dem, der går ud i verden og møder familierne, også er dem, der skal udvikle og finde de kreative løsninger. Allerede der er implementeringen af nye metoder flere skridt foran. Jeg vil dog være ærlig og sige, at det kan være svært at binde sløjfer. Når der åbnes op for de store refleksionsrum og udviklingsprocesser, kan det efterlade en del arbejde, som kan være svært at få fulgt til dørs. Men det er alle anstrengelserne værd.

Hvordan har det været at implementere designtænkning i jeres team?

- Med workshoppen fik vi defineret kerneopgaven, som er en fordel, når vi står et usikkert sted i ”fagland”. Derudover fik vi defineret nogle faglige værdier, som vi hele tiden læner os op ad. ’Tillid’ ’Nysgerrighed’ og ’Samarbejde’. I det daglige arbejder vi meget med The Big Why, som er et godt mentaliseringsværktøj, når den fælles faglige retning bliver svær.

- Designtænkning har vakt en naturlig nysgerrighed hos mig både på det personlige og faglige plan. Noget der danner en ramme for positive faglige forstyrrelser. Jeg er blevet langt mere procesorienteret i alle sammenhænge. Jeg har fået blik for, hvor vigtigt det er at prioritere designtænkning og samtidig gøre det sammen med medarbejderne. Indsigterne fra medarbejderne har været fantastiske. De oplever det som enormt meningsgivende og får mulighed for at udvikle både gruppedynamikker, men også deres fælles faglighed. Medarbejderne får med designtænkning nogle andre forudsætninger for at inddrage både børn og voksne i deres arbejde. Derudover blev der på workshoppen skabt en tryghed i at arbejde visuelt, som er helt afgørende i vores samarbejde med borgerne. Det rykker os tættere på et fælles billede af behovet for støtte sammen med familierne.

Kontakt

Kurser og efteruddannelse på Designskolen Kolding er for dig, der gerne vil dygtiggøre dig inden for design og designmetoder i bred forstand, og for virksomheder og organisationer, der har behov for at skabe innovation og nyt forretningspotentiale gennem designtænkning og strategiske designprocesser.
Tag endelig fat i os hvis du gerne vil vide mere.