I front til Danish Design Award

Hele fire finalister til Danmarks førende designpris er fra Designskolen Kolding

Verdens første kandidatuddannelse indenfor leg og design. En dragt til libanesiske flygtningebørn og et toilet, der skal hjælpe os nemmere af med pøllen. Det er designløsninger, der har klaret sig gennem nåleøjet til den prestigefyldte designpris Danish Design Award - og så er to af dem endda nomineret i flere end én kategori. Det siger ikke så lidt, for konkurrencen har været hård:

- I år har der været flere indsendelser end nogensinde før, og det er løsninger af enorm høj kvalitet, lyder det fra teamet bag Danish Design Award.

Juryformand Christina Halskov glæder sig over de mange, spændende indsendelser og lægger heller ikke skjul på, at udvælgelsen har været svær:

- Der er så mange gode designbaserede og meningsfulde bud på at nytænke eller forberede produkter, services eller en situation. Og gudskelov! For aldrig har der været så meget brug for design - som tænkning, handling og konkrete produktløsninger. Årets finalister afspejler de positive kræfter, der er tilstede i design, og de områder vi skal fokusere på i 2020 og fremadrettet.

Den vanskelige pølle x 2
De to nyuddannede designere Ditte Marie Fog Ibsen og Julia Sand Skovsted har, 244 år efter opfindelsen af moderne sanitet, gendesignet toilettet, så kroppen automatisk indtager den optimale position til at komme af med pøllen på en ubesværet måde. ’Poo-sition’, som løsningen hedder, er et 360 grader-designkoncept, bestående af et toilet med ergonomiske og anatomiske forbedringer samt bogen ’Leo og Lorten’, der skal fjerne tabu omkring toiletbesøg og afføring. De to designere danner tilsammen virksomheden ’Pinkorange’ - og har altså brillieret ved at blive nomineret i hele to kategorier: ’Visionary Concepts’ og ’Young Talent’. Juryen siger:

- Dette er et marked og et område med desperat behov for innovation, og det bør her i det 21. århundrede ikke længere være tabubelagt at tale om afføring. 13.000 børn i Danmark alene er påvirket af forstoppelse. Denne løsning kan skabe en reel transformation i både hygiejne og sundhed.

En legeuddannelse i verdensklasse
Et afsæt i en stærk skandinavisk designtradition og et direkte samarbejde med LEGO Fonden og LEGO koncernen blev startskuddet til verdens første kandidatuddannelse i design og leg på Designskolen Kolding, der så dagens lys og første hold studerende i efteråret 2017. Uddannelsen former en ny generation af højt specialierede designere, som kan understøtte virksomheder og organisationer i deres mål om at støtte kunder, brugere og ansatte i at skabe en verden, der hjælper børn og mennesker generelt til at blive kreative og engagerede i at lære livet igennem. Juryen siger:

- Hvordan træner vi folk til at være mere kreative? Denne kandidatgrad opfylder det mål. Designskolen Kolding fokuserer på samarbejdsevner og på at styrke de studerendes potentiale. Design for Play-uddannelsen har potentiale til at ændre hele uddannelsesfeltet.

Varme til libanesiske flygtningebørn
ResQKid er navnet på den designløsning studerende Mona ElQut står bag i sit utrættelige arbejde med at hjælpe libanesiske flygtningebørn med at holde varmen. En tre-i-en løsning med kombineret sovepose, jakke og buksedragt. Juryen siger:

- Med ResQKid viser denne designer, hvordan en humanitær designløsning kan skabe reel social forandring i en højaktuel krisesituation. Mona demonstrerer samtidig forretningssans, da hun har udviklet en omfattende forretningsplan for at sikre, at denne løsning bliver til virkelighed.

Folkets pris
Du kan også være med! Ved at stemme på den designløsning, du synes bedst om, deltager du i lodtrækningen om Børge Mogensen-stolen BM62 i flet fra Fredericia Furniture. Du kan deltage her. Afstemningen slutter den 15. maj 2020.

Om Danish Design Award
Danish Design Award er Danmarks store, årlige designpris, der hylder den forskel, design kan gøre for mennesker, virksomheder og samfund. Prisuddelingen gennemføres i samarbejde med Dansk Design Center og brancheorganisationen Design Denmark. Finalister og vindere udvælges af den internationale jury, der består af førende eksperter inden for bl.a. design, innovation, teknologi og bæredygtighed.

Prisfesten finder sted den 2. juni i industriens Hus.