Ugens tilbud er silkebåndspasta og tekstilgulerødder

Der leges med farver, former og bæredygtighed, når Designskolen Kolding præsenterer en ’super-super’ installation under Milanos Design Week.

Var det noget med en elektroniksuppe? Eller hvad med en brusehoveds-pizza? Silkebåndspastaen er yderst udsøgt og til dessert serveres Tiramisu af pels.
Det mimer et rigtigt varehus - ’REDO Super Supermarket’. Der er hylder, der er varer, der er indkøbekurve. Men kigger man nærmere efter, vil man opdage, at produkterne hverken er spiselige eller anvendelige i traditionel forstand. De er nemlig lavet af restmaterialer, leveret af en række forskellige danske virksomheder, og omsat og REDO’et til nye kunstværker i bedste supermarkedsstil.
Værsgo at komme indenfor, når Designskolen Kolding åbner udstillingen i Milano til april.

Konceptet er udviklet i samarbejde med tidligere studerende fra Designskolen Kolding, som nu driver designbureauet Femmes Régionales. Detaljeringen af supermarkedets produkter har tre designere, der alle netop har taget afgang på Designskolen Kolding stået for. Susanne Nors, Alberto Bellamoli og Sisse Falster har tænkt, omdannet og udviklet de forskellige kunstværker med en legende og eksperimenterende tilgang til materialet.
Hvad sker der fx, når man dypper silkebånd i lim, eller smelter kalk-plast med en varmeblæser?
Pludselig er blødt skind blevet en del af en rulle toiletpapir, kålhoveder spirer frem af aflagte muffins-forme og rødvinsflasker vokser ud af PU-plast. Hvert produkt bliver emballeret på nye flasker, dåser eller æsker og markeret med en label, der angiver, hvilken virksomhed det anvendte materiale stammer fra.

Stikpille til forbrug
Installationen er en lille stikpille til vores forbrugskultur og ’brug-smid-væk’ mentalitet. En peptalk om, at der findes alternativer til den massive mængde af materialer, der går til spilde hver dag. I stedet for at løfte pegefingre, iscenesætter ’REDO Super Supermarked’ bæredygtighed på en ny og legende måde. Udstillingen vil pege fremad imod en ny virkelighed, hvor genanvendelse og bæredygtighed bliver en naturlig del af erhvervslivets forretningsmodeller. Både pga. ressourceknaphed, men også fordi mange virksomheder har fået øjnene op for, hvordan man kan bruge design og designtænkning til at løse mange udfordringer, fx dét at der er et marked for den bæredygtige løsning og for at genanvende restmaterialer - og så tilmed gøre det legende.
I alt har 14  virksomheder sagt ja til at være medaktører i projektet.

REDO Super Supermarked kan opleves i den vibrende zone, Ventura Lambrate, Via Ventura 6, når Milan Design Week løber af stablen 4. - 9. april 2017 i Milano.
Åbningstider 10:00 - 20:00 Tirsdag 4. april - lørdag 8. april 10:00 - 18:00 Søndag 9. april 20:00 - 22:00 Onsdag 5. april: officiel åbning.

Virksomheder: Easyfood, ECCO, EWII, Republic of Fritz Hansen, Kelsen Group, KMC International, Kopenhagen Fur, KVADRAT, La Glace, Montana Furniture, Pressalit, Solar, Vola, Plus Pack.

Tak til: Kolding Kommune, Region Syddanmarks Kulturpulje, The LEGO Foundation og Styrelsen for Forskning og Uddannelse.