Designskolen Kolding vinder trofæ

Tre tidligere studerende fra Designskolen Kolding vinder en Danish Design Award for et visionært rumprojekt.

Vi fejrer den forskel, design kan gøre!

Sådan lød indgangsbønnen til de mange designere, som var nomineret til en pris i den prestigefulde Danish Design Award-konkurrence, som blev afholdt i Industriens Hus mandag den 28. maj.

Tre tidligere studerende fra Designskolen Kolding Iga Slowik, Claudia Naval og Paul Lequay viste sig at være blandt dem, der med deres design, har gjort en forskel i sådan en grad, at de blev vinder i kategorien Young Talent.

"Rejsen fra Jorden til Mars tager 221 dage, hvilket er udgangspunktet for dette ekstraordinært visionære design for NASA. Projektet, som består af en række hjælpemidler, bærer præg af en stor indlevelse i astronauternes behov. Alt i alt er det et overbevisende og gennemarbejdet designprojekt, med en legesyg og udfordrende tilgang", lød begrundelsen fra juryen.

En fest for Kolding
Danish Design Award var en fest  Designskolen Kolding, der markede sig ovenud stærkt i kategorien for unge talenter. Af de i alt ni nominerede designere, stod der trademark Designskolen Kolding på de otte, og det glæder rektor Elsebeth Gerner Nielsen:

"Jeg er vanvittig stolt over vores samlede gode placering i Danish Design Award, herunder at de nominerede projekter viser, hvad dansk design er i det 21. århundrede. Vi er med til at videreudvikle det danske design-DNA til fordel for løsninger, som adresserer de problemer, vor tid byder på.  Vinderprojektet i samarbejde med NASA drejer sig f.eks. om at finde løsninger, som gør det nemmere at leve tæt sammen. Noget, som der i høj grad bliver behov for, set i lyset befolkningsvæksten," siger hun.

Ud over trioen Iga Slowik, Claudia Naval og Paul Lequay var også tekstildesigner Kristine Boesen nomineret for en serie af smukke, akustiske tekstiler.
Designerduoen Giulia Pesce og Ruggero Bastita blev sammen indstillet for en fleksibel og indretningsvenlig skillevæg til mennesker, der lever i transit med andre mennesker, fx på asylcentre og væresteder for hjemløse.
Modedesigner Mathilde Bess for en debatskabende haute-couture serie til kvinder med muskelsvind, der sidder i kørestol.
Og endelig Solveig Søndergaard for med humor og lethed at have skabt en YouTube kanal for børn og unge med fokus på tillid og åbenhed. Kanal privat åbner op for, at børn og unge tør åbne op og beskæftige sig med alvorlige emner.