Mens vi venter på Obama

To studerende fra Designskolen Kolding er med, når Barack Obama besøger Kolding. Vi har spurgt dem, hvad de gør sig af tanker op til mødet.

Mira Lange Hansen (21 år) fra kommunikationsdesign og Dominika Majewska (24 år) fra industrielt design repræsenterer Designskolen Koldings studerende, når tidligere præsident Barack Obama på fredag besøger Kolding. De er begge så heldige af Kolding Kommune at være inviteret med til arrangementet, som foregår på Syddansk Universitet - et stenkast fra Designskolen Kolding.

Hvilke forventninger har I til mødet med Barack Obama?
Dominika: Jeg forventer, at han holder en tale, hvor han inspirerer folk til at tage ja-hatten på og jagte deres drømme, hvilket var temaet for hans præsidentkampagne. Derudover forventer jeg, at han omtaler den forbrugerkrise vores verden står over for, og hvordan vi kan stå sammen for at gøre verden til et bedre sted.

Mira: Jeg forventer, at det vil blive en virkelig spændende oplevelse at møde Obama - og inspirerende på mange måder. Særligt fordi han er en dygtig retoriker, som giver indtryk af at være nede på jorden trods hans titel som USA’s tidligere præsident. Jeg forventer også, at han er til stede, smiler og tager sig god tid.

Hvad glæder I jer især til?
Dominika: Jeg glæder mig til at opleve Obama og hans karismatiske og humoristiske karakter.

Mira: Det, jeg især ser frem til, er at opleve det. At opleve hans energi og tilstedeværelse som nærværende menneske og ikke som gengivet på en skærm eller i en avis. Det bliver spændende at lytte til hans tale og være tilstede blandt publikum.

Ser I nogen ligheder mellem det som Obama står for og Designskolen Koldings værdier?
Dominika: Ja, isœr når det kommer til bœredygtighed, da han havde meget fokus på det under sin præsidentperiode.

Mira: Ja. Der er flere af Designskolens dagsordner, der stemmer overens med det, Obama står for, heriblandt bæredygtighed, social inklusion og selvfølgelig håb. Det at have optimisme, at deale med det uventede og at have modet til at få ting til at ske er noget, jeg på skolen møder hver dag, og som han ligeledes er fortaler for.

Hvis I får mulighed for at stille Obama et spørgsmål, hvad vil I så spørge ham om?
Dominika: Hvad husker du som din bedste dag som præsident?

Mira: Jeg ville spørge ind til hans måde at skabe forståelse og sprede håb mennesker og nationer imellem. Han har om nogen erfaring med at samle folk, blandt andet USA som union, og taler for at ingen forandring er umulig. Mit spørgsmål vil lyde: Hvordan kan vi på globalt plan lære at forstå hinanden og sammen fatte mod til at se klimaforandringerne i øjnene og handle?

Mira og Dominika deler formiddagen igennem deres oplevelser fra arrangementet direkte på Designskolen Koldings Instagram-profil med hashtagget #designforhope