Alle veje fører til Planet

Den ene rejste fra New York. Den anden fra en iværksættervirksomhed. Nu bliver de begge klogere på bæredygtighed med Designskolen Koldings kandidatuddannelse

- Det bedste ved Designskolen Kolding er helt klart sammenholdet mellem de studerende, men også de med de ansatte. Man falder hurtigt til og hjælper hinanden – det er som en familie, lyder det fra Pernille Karlsen, der lige nu tager sin kandidat i Kommunikationsdesign på linjen Design for Planet.

Og familie er noget Pernille har savnet. Hun er nemlig ret så berejst, og har tilbragt de seneste år i New York, USA, hvor hun tog en bachelor i Fine Arts på State University, NY. Med sin bachelorgrad i rygsækken fik hun job i en større marketingsafdeling, men fandt hurtigt ud af, at hun ville mere. Hun ville gøre en forskel - især indenfor miljø. Hun sagde sit fuldtidsjob op, og rejste til Costa Rica for at arbejde som frivillig med at rydde plastik op på strandene:

- Da jeg havde arbejdet Costa Rica i to måneder fik jeg brev fra Designskolen Kolding om, at jeg var blevet optaget på kandidaten 'Design for Planet'. Jeg havde søgt om optagelse, fordi jeg synes det lød vildt interessant og passede med, hvad jeg gerne ville. Jeg rejste derfor hjem for at påbegynde min overbygning i Kolding.

Pernille Karlsen er glad for den viden hun har fået med sig fra State University, som hun nu kan bruge meget konstruktivt på sin kandidat og koncentrere sig om det hun brænder for:

- Jeg arbejder jo ikke kun med grafisk design. Det er det bæredygtige, der er mit fokus og det giver mange flere muligheder, slutter hun.

Fra business til skolebænken
'På Design for Planet' finder vi en anden kandidatstuderende, der har massiv erfaring fra tekstilindustrien. Som tidligere administrerende direktør for to virksomheder er Anne Mygind allerede velbevandret udi at drive forretning lige fra produktion til produkt. Hun har en bachelor i Designmanagement fra IBA i Kolding, og gik efter endt uddannelse direkte ud på markedet og åbnede sin første virksomhed:

- Jeg drev virksomheden i 10 år, hvor vi leverede beklædning til bl.a. hjemmeplejesektoren. Jeg startede efterfølgende en ny virksomhed op, hvor vi også leverede funktionsbeklædning, bl.a. til Politiet. Mit fokus har altid været centret omkring funktion og bæredygtighed. Tøjet skulle ikke bare produceres ud fra et ’brug-smid-væk’ koncept. Det er levetiden, der er det væsentlige – og det er også med det fokus, at jeg sideløbende med mine studier kører en nystartet freelance virksomhed, der udvikler produkter til børn, siger Anne Mygind.

Sulten på mere viden
Ønsket om at styrke sit fokus på bæredygtighed, især indenfor industrielt design, fik Anne Mygind til, i første omgang, at søge ind på Designskolen Koldings erhvervskandidat. Hun fandt dog hurtigt ud af, at en kandidat i ’Design for Planet’ var mere fordelagtig for hende og den nye virksomhed, så hun sadlede om og blev optaget:

- De nye linjer var super tiltalende. Jeg ville i princippet gerne være på alle linjer, men valgte 'Design for Planet' på grund af det bæredygtige fokus. Jeg har mødt en lang række meget kompetente og spændende undervisere, som hver især har deres stærke fagområde. Det er meget berigende både i undervisningen og med supervision at opnå ny viden og sparring. Der er plads til, at jeg kan inddrage opgaver fra min virksomhed i projekterne, og det er virkelig fedt, siger Anne Mygind.

Åbent Hus
Når Designskolen Kolding holder Åbent Hus den 30. januar kl. 10-17 har du mulighed for at høre meget mere om skolens tregrenede kandidatuddannelse: Design for People, Design for Planet og Design for Play.