Integration med nål og tråd

Med afsæt i forskningsprojekt på Designskolen Kolding skal lokale immigranter designe lækkert interiør ud af resttekstiler.

Vi hører ofte historier om, at flygtninge har svært ved at blive integreret i det danske samfund. Men hvor tit møder vi fortællingen om, at en by opdager deres evner og bruger dem som fundament i et samarbejde? Det er, hvad der er sket i Kolding. En gruppe lokale mennesker med mellemøstlig baggrund har vist stor interesse og ikke mindst evne for at arbejde med tekstiler. Med afsæt i et forskningsprojekt på Designskolen Kolding skaber Kolding Kommune rammerne for, at lokale immigranter kan bruge deres kreative evner i værkstedet SHEworks.

Fra kasserede tekstiler til nye produkter
Udstyret med nål, tråd og kreative ideer skal de forvandle kasserede tekstiler, doneret af lokale virksomheder, til nye produkter. - I Arbejdsmarkedsudvalget har vi et ønske om at understøtte immigranternes iværksætterkultur, og det kræver, at man tænker ud af boksen. Det har vi gjort ved at støtte om op om SHEworks, hvor 20 kvinder og mænd med mellemøstlig baggrund får mulighed for at etablere sig og realisere en bæredygtig forretning”, siger Poul Erik Jensen, der er formand for Arbejdsmarkedsudvalget.
Han glæder sig samtidig over, at SHEworks er et levende eksempel på, hvordan socialøkonomi og cirkulær økonomi går hånd i hånd og skaber helt nye bæredygtige løsninger med fokus på menneskelige og materielle ressourcer.
Ambitionerne for iværksætterfællesskabet er høje. I produktionen af bæredygtige produkter designes boliginteriør og firmagaver i et kulturelt samspil mellem danske og mellemøstlige håndværksteknikker.

- I SHEworks er det vores fornemmeste opgave at designe attraktive og kommercielle produkter ud fra de overskudstekstiler, vi har til rådighed. Jeg tror, at med design som tilgang er det muligt at løfte produkterne op til et æstetisk højt niveau samtidig med, at både mennesker og miljø tilgodeses”, siger projektleder og designer Solveig Søndergaard, der som medarbejder på Designskolen Kolding var med til at starte projektet op.
Allerede inden opstarten har flere lokale og nationale virksomheder og organisationer vist interesse for at samarbejde med kvinderne i SHEworks.

Nye legekammerater
Med de sociale, økonomiske og fysiske rammer på plads bliver afstanden nu kortere til arbejdsmarkedet. Projektet starter op i Bronzehallen ved Kolding Nord Genbrugsplads. Her er Redux – Affald og Genbrug i gang med at etablere rammerne for aktiviteter, der formidler genbrug, cirkulær økonomi og bæredygtig tankegang. SHEworks er en udløber af Designskolen Koldings forskningsprojekt THREAD, der har afdækket flygtningekvinders håndværks- og entreprenørmæssige kompetencer – et projekt, som med stor succes siden er blevet syretestet i bl.a. en socialøkonomisk pop-up-shop i Kolding.

SHEworks holder åbningsreception mandag den 24. februar kl. 13-14 hos Redux – Affald og Genbrug i Bronzehallen på Bronzevej 3, 6000 Kolding. Programmet byder på taler af borgmester Jørn Pedersen og prorektor for Designskolen Kolding Anne-Mette Hummel Holm. Alle er velkomne.