Design på Folkemødet

En EU kommissær. En satiretegner. En afskyelig is. En selskabshungrende robot på Mars. TREFORs dilemma om velfærd. Kom og vær med Designskolen Kolding på Folkemødet.

CEO Mads Nipper. EU kommissær Margrethe Vestager. Satiretegner Anders Morgenthaler. Rektor Elsebeth Gerner Nielsen. Designerne Stine L. Weigelt og Gitte Lægaard. Mars-robotten Curiosity. TREFOR Telecars dilemmaspil om Velfærd. Kolding Kommunes designvision. Coops nye klassikere. Syv eldrevne scootere. Og meget, meget mere.
Der er al mulig grund til at kigge forbi, når Designskolen Kolding indtager Folkemødet på Bornholm fra den 16.-19. juni.
I samarbejde med en række virksomheder sætter Designskolen fokus på design på alle tænkelige måder. Tre specialfremstillede containere danner rammen om udstillinger og events igennem de fire dage, hvor demokratiets modstykke til Roskilde Festivalen løber af stablen i idylliske Allinge.

Tal med Mars-robotten
Hver af containerne rummer udstillinger skabt i tæt samarbejde med skolens samarbejdspartnere. I samarbejde med TREFOR udstiller studerende seks nye og forskellige bud på, hvordan man også kan anvende det batteridrevne køretøj TRIPL.
Design for Change viser mode- og tekstilstuderendes arbejde med at skabe en bæredygtig garderobe, som strækker sig fra fortiden og rækker ind i fremtiden. F.eks. kan gamle teknikker som at lave svedhuller under armene mindske vask. Her og nu produceres der store mængder restmateriale i industrien, som kan genbruges. Og fremover skal vi måske printe vores tøj af det samme råmateriale.
I samarbejde med det amerikanske rumagentur har studerende på Designskolen arbejdet med at gøre NASAs fjerne og komplekse landevindinger begribelige for almindelige mennesker.
Tre studerende har givet Mars-robotten Curiosity en personlighed ved at udstyre den med en Twitter-profil @wondersofcuriosity: ”DAYS ON MARS: 1146 ,feeling alone,I stand here alone, Wishing I had a real home, Everyone has gone”.
Et andet hold studerende har arbejdet med at gøre den røde planet nærværende og produceret is, der smager som det vand, der blev fundet på Mars.

Historiske pindestole
Endelig viser Designskolen resultatet af et designfagligt udviklingsprojekt skabt i samarbejde med Coop. Med inspiration fra FDB´s historiske pindstole har den unge designer Stine L. Weigelt skabt en ny klassiker - multifunktionelt og urbant stol.
Og Gitte Lægaard har hentet inspiration Sikker Hansens klassiske illustrationer og skabt en ny tekstilserie. Der ud over arrangerer Designskolen Kolding en lang række events.

Morgenthaler tegner
Skolens adjungerede professor, satiretegneren Anders Morgenthaler, har inviteret folket til at tegne kroppe på den typiske folkemødedeltager, som han så sætter hovedet på.
I samtale med rektor Elsebeth Gerner Nielsen fortæller Mads Nipper, CEO og adjungeret professor ved Designskolen Kolding, hvordan Grundfos kan understøtte nogle af FN ́s nye bæredygtighedsmål. Og EU-kommissær Margrethe Vestager om design og kulturs betydning i forhold til konkurrenceevne.

Kolding Kommune har arrangeret en række pop-up-events med fokus på design og velfærdsområdet. TREFOR Telecare skal i samarbejde med Designskolen Kolding i gang med at udvikle idéer til fremtidens velfærdsteknologiske behandlingsmuligheder i eget hjem. Derfor inviteres festivaldeltagere til at prøve Dilemmaskinen, som opstiller en række mulige velfærdsteknologiske fremtidsscenarier.
Antallet af besøgende ventes at slå rekorden fra sidste år, hvor 100.000 kiggede forbi – en blanding af nysgerrige, debatlystne danskere, lands- og lokalpolitikere samt en lang række indflydelsesrige organisations- og erhvervsfolk.

I samarbejde med TREFOR Telecare, Kolding Kommune, Coop og Anders Morgenthaler afholder Designskolen 29 events i løbet af de knap fire dage, Folkemødet varer:

TORSDAG 16. juni

Åbning af Designskolen Koldings udstilling

Se nye bud på elkøretøjet TRIPL

Dilemmaskinen – frem dens behandling i eget hjem

FREDAG 17. juni
Morgenmøde med Mads Nipper

Skab en ny pindestol

Vi taler ikke kun om, men med fru Hansen

Møde med Margrethe Vestager

Teletræning - kroniske lidelser

Dilemmaskinen – frem dens behandling i eget hjem

Tegn med Morgenthaler Designskolen Kolding

Se nye bud på elkøretøjet TRIPL

LØRDAG 18. juni

Prøv at designe med farver

Hør om mode i en bæredygtig fremtid

Tegn med Morgenthaler

SØNDAG 19. juni

Prøv at designe med farver

Du finder Designskolen Kolding på Strandvejen, plads A48 ved Danchells Anlæg.