Designskolen etablerer luftbro

En ny landingsplads for helikoptere på toppen af Designskolen Kolding skal styrke de internationale bånd

Designskolen Kolding etablerer en landingsplads til helikoptere.
Dette sker for at understøtte skolens mange internationale aktiviteter. Pladsen placeres på toppen af skolens bygning, der med sit flade tag udgør et optimalt underlag for landing af helikoptere. Her skal først og fremmest rejsende fra Billund Lufthavn lande.

- Med luftbro mellem Designskolen Kolding og Billund Lufthavn sikrer vi en hurtig og effektiv transport til glæde for de mange internationale forskere og undervisere, der hvert år gæster Designskolen, udtaler rektor Elsebeth Gerner Nielsen.

Designskolen Kolding har indgået aftale med helikopterfirmaet Billund Air Organisation, som kommer til at stå for transporten til og fra lufthavnen i en helikopter af mærket Robertson Z27. Landingspladsen tages i brug fra den 1. april 2016 og aktivitetsniveauet ventes at  at være fuldt udrullet i midten af 2017 til at transportere de mange gæster fra ind- og udland, der i maj måned ventes at deltage i den internationale designkonference, Cumulus, som Designskolen Kolding er vært for.

Det er en aftale med TV2 DANMARK og Kolding Sygehus, som har sikret finansieringen af landingspladsen. TV2 NEWS har dels brug for at kunne lande på toppen af Designskolen Kolding i tilfælde af, at nyhedsstationen akut har behov for at rykke ud og dække begivenheder i Syddanmark, dels til at etablere live-link ved direkte tv-sendinger.

Kolding Sygehus er i fuld gang med at udbygge, men er ramt at besparelser og har derfor takket ja til at benytte Designskolen Koldings landingsplads til transport af alvorligt syge patienter. Men først skal Designskolen Kolding påbegynde en ombygning af skolens vareelevator, således at det bliver forsvarligt at fragte patienter på bårer fra skolen tag og til Ågade, hvor der indrettes en særlig parkeringsplads for udrykningskøretøjer, der skal stå klar til at transportere patienterne det sidste stykke vej til sygehuset.

- Jeg glæder mig meget over, at Designskolen Kolding i kraft af aftaler med TV2 DANMARK og Kolding Sygehus etablerer en landingsplads til gavn for lokale borgere, der hermed sikres adgang til hurtig behandling ved alvorlig sygdom og nyheder fra landsdelen, udtaler Elsebeth Gerner Nielsen.