Nyt design til Jensen og Hansen

To designere fra Designskolen Kolding skal designe nyt til Coop's møbelserie

Børge Mogensen, Poul Volther, Eyvind A. Johansson og Jørgen Bækmark. De navnkundige designnavne sørgede tilbage i midten af forrige århundrede for, at familien Jensen og Hansen kunne have ordentligt bestik, tallerkener, møbler og så videre. De startede alle som unge, nyuddannede spirer hos FDB, der havde tradition for at producere egne varer.
Den tradition skal to unge designere, som er uddannet fra Designskolen Kolding, nu følge op på. Møbeldesigner Stine L. Weigelt og tekstildesigner Gitte Lægård skal hjælpe Coop med at udvikle nye design. Gitte, der blev uddannet sidste år, skal designe en række nye køkkentekstiler, som skal passe til Enkel-serien. Stine, som har et år mere på bagen som designer, skal lave et møbel med flere funktioner, som kan bruges både i soveværelset og entreen eller som stol.

Nye kræfter
- Vi skal turde give chancen til nogle nye kræfter. Det gjorde man jo også med blandt andre Børge Mogensen. Han var kun 28 år og for det meste af Danmark fuldstændig ukendt, da han blev ansat som møbeldesigner i FDB, siger Coops kategorigruppechef Ole Kiel til bladet Samvirke.

Sammen med Coop har Samvirke ansat to designere, som Designskolen Kolding har udpeget og vejleder under projektet. Lige nu sidder de to designere på Designskolen Kolding og arbejder på deres projekt. Stine tager i sit projekt afsæt i rundstokke, som er en markant del af FDB Møblernes historie:

- Jeg prøver at lære rundstokken at kende og udfordre den. Så bliver designet moderne, men med historien i bagagen, siger hun.

Gitte vil sætte helt nye aftryk i fødevarekædens traditioner for designs.

- Modsat møblerne har Coop ikke nogen lang historie om tekstiler, så jeg har fundet min inspiration i de gamle plakater. Jeg har tænkt over deres grafiske udtryk, og hvorfor de stadig er flotte at have hængende. Mit design skulle jo gerne holde lige så længe, siger hun.

Spændingen om de endelige resultater udløses først senere på året. Coop planlægger at sætte tekstilerne til salg i deres butikker til efteråret, og det nye multifunktionelle møbel lanceres forhåbentlig sidst på året.

Magasinet Samvirke bringer i marts måned en større artikel om projektet.

Du kan også se indslag på TV2 Nyhederne her.