Parasitter angriber Henrik Vibskov

Jakker og bukser skabt af anerkendt tøjdesigner er blevet krydsbefængt og nyfortolket af studerende på Designskolen Kolding.

Værten er en jakke eller buks, designet af Henrik Vibskov. Parasitterne er 1. års studerende på Designskolen Kolding. Resultatet er en stribe enestående bud på parasitdesign; et nyt og overset designfelt, som der aktuelt undervises i på Designskolen Kolding.

Hvad er parasitdesign?
- De studerendes designs skal med deres ”parasit” have fokus på både budskab, lokalitet, social kontekst, funktion og hverdag. Det skal smelte sammen til ét samlet udtryk i deres design, fortæller Morten Cramer Buch, der har tilrettelagt og undervist studieforløbet. Parasitter er i reglen mindre end deres vært, og det er mest almindeligt, at parasitten ikke dræber værten. Dette kan dog forekomme, især når parasitten etablerer sig ved et spring fra én værtsart til en anden. Parasitdesign er karakteriseret ved, at det er et design, der hæfter sig på et eksisterende design.

Udstilling på Designskolen
Hvordan parasitdesign arter sig i Henrik Vibskovs kollektioner kan aktuelt opleves på en udstilling i Designskolen Koldings kantine. Jakker og bukser, der oprindeligt blev designet til at bedække kroppe, er selv bedækket af parasitter, der - kendetegnende for arten - nu suger næring af deres vært.

Udstillingen vises til udgangen af maj 2014.