Til fremtiden via

Bornholm og Læsø

Designskolen Koldings årlige DesignCamp tager på ø-hop for at designe vejen til vores fælles fremtid og en ny form for normalitet

For os, der lever nu, kommer 2020 sandsynligvis til at gå over i historien som det år, der forandrede vores liv mest. Den normalitet, som prægede begyndelsen af det 21. århundrede, er væk. Nu rynker vi på næsen ad folk, der rejser i tide og utide. En bæredygtig livsstil er ikke længere et spørgsmål om valg. Og krammer vi i det offentlige rum, føler vi, at vi har gjort noget forkert. Vi er simpelthen gået ind i en tidsalder, som tvinger os til at revurdere vores forståelse af, hvad der er normen. Og det har gjort os opmærksomme på, at den samfundsstruktur, vi har opbygget, måske ikke længere er i overensstemmelse med vores værdier.

Øernes potentiale
Øerne rummer en række kvaliteter, som gør det muligt at studere og udforske nye muligheder. Ligesom resten af verden har øerne brug for en ny måde at være i verden på. Og øernes geografiske begrænsninger, med alt hvad dertil hører, kan meget vel øge behovet for en omstilling, som er mere hurtig og præcis, end den fastlandet kan producere.

Designskolen Koldings internationale DesignCamp 2021 Island Matters - Speculative Fabulations of Possible Futures, som finder sted 25. januar – 5. februar 2021, tager sit afsæt i netop de danske øer, nærmere bestemt to af dem, nemlig Bornholm og Læsø. I en række pilotprojekter skal ca. 70 danske og internationale kandidatstuderende inddrage viden fra hele verden og skabe mulige scenarier, der har global, men også lokal relevans – ikke mindst for en række ø-virksomheder, som har takket ja til at deltage.

Gennem brug af speculative design skal de studerende skabe forestillinger og visioner om verdener, som er radikalt anderledes, end den, vi kender, og designe håndgribelige fortællinger og genstande baseret på en nær fremtids mulige nye systemer.

Og med virksomheder ombord som Gourmet Bornholm, Bornholms Landbrug & Fødevarer, BOFA, Maker’s Island, Natur Bornholm, Læsø Fiskeindustri, Læsø Tang og Læsø Tangtage bliver det med fokus på tematikker som mad, oplevelser og materialer. For hvad nu hvis madaffald ikke var en byrde, men i stedet gjorde gavn? Hvad nu hvis det var kunst og kunsthåndværk, som formede vores fremtid?

Nye perspektiver
Både Bornholms Regionskommune og Læsø Kommune har hjulpet med at finde lokale virksomheder, der kunne være interesseret i at få en af deres fremtidsudfordringer sat under lup:

-Designskolen Kolding spurgte, om vi ville være med til at afsøge, hvilke lokale virksomheder og organisationer, der kunne have lyst til at være med. Fremtiden stiller krav om nye løsninger, og det kræver nye og alternative veje at finde disse løsninger. Det vil hjælpe os med at stå stærkt fremover her på Bornholm. Jeg glæder mig til at få et indblik i, hvad der kunne være et bud på nogle af disse løsninger, hos de fem bornholmske organisationer der har meldt sig”, lyder det fra kommunaldirektør i Bornholms Regionskommune  Johannes Nilsson.

To af de virksomheder, som sprang til, da muligheden bød sig er BOFA og Læsø Tang. Og begge glæder sig til nye perspektiver på udfordringer og muligheder:

Brian Kjær Johansen fra BOFA siger:

-Bornholm har en vision om at blive affaldsfri i 2032. Det kræver masser af gode ideer og krøllede hjerner. Derfor er vi rigtig glade for invitationen fra Designskolen Koldings DesignCamp 2021, ’Island Matters’. Vi håber, at vi sammen med designskolens camp-deltagere, kan få nye banebrydende ideer og løsningsforslag til at omdanne Bornholm til verdens første cirkulære økonomi-ø.

Læsø Tang ser frem til et par spændende uger sammen med de studerende på Designskolen af flere grunde:

-For det første er det selvfølgelig en kæmpe chance, at vi får unge øjne til at analysere vore virksomhed og forhåbentlig pege på områder, hvor vi kan gøre det meget bedre. Men det er naturligvis også en mulighed for at få fremtidens meningsdannere i tale og give dem noget viden om de kvaliteter, der findes i tang som fødevare både sundhedsmæssigt, gastronomisk og smagsmæssigt og i forhold til bæredygtighed både i produktion og som en fortælling, der klart har appeal til interesserede gæster og turister – altså udviklingen af en grøn turisme. Endelig er det vigtigt, at vi kan være et konkret og virkeligt eksempel, så de studerende ikke skal arbejde i en fiktiv verden, siger Rie og Leif Ladefoged, som driver Læsø Tang.

Virtuel designproces
Pga. Covid-19 foregår DesignCampen for første gang online. Det giver naturligvis nogle praktiske udfordringer i forhold til samarbejde og research, men et dygtigt team af undervisere og eksperter er klar til at facilitere processen. Blandt andet får de studerende på forhånd hver især tilsendt et kit fyldt med information om øerne, redskaber til deres designproces og ingredienserne til en fælles madoplevelse. Processen munder ud i en præsentationsrække på campens sidste dag den 5. februar.

Om DesignCamp
Designskolen Kolding har siden 2009 været vært for en international DesignCamp, som over en periode på to uger samler danske og internationale studerende, virksomheder, designere, forskere og andre med interesse for design. Omdrejningspunktet er et aktuelt og samfundsrelevant tema, som belyses igennem virkelighedsnære cases og en intens designproces, der resulterer i konkrete designkoncepter.

Følg DesignCamp2021 på Instagram @designskolenkolding