Nye Administrative Arbejdsformer på Esbjerg Rådhus – Fremtidens hybride arbejdskultur

Projekttype
Udviklingsprojekt, Lab for Bæredygtighed og Design
Projektperiode
Primo maj 2021 til medio maj 2022
Projektledelse
Esbjerg Kommune
Samarbejdspartnere
Esbjerg Kommune
Deltagere fra Designskolen Kolding
Alexandra Harder Lindek, Signe Brøchner, Bjørn Grummesgaard Hagensen og Anne-Mette Hummel Holm
Vidensgrundlag
Designfagligt udviklingsarbejde

Om projektet

Den fleksibilitet, som vi oplevede og manifesterede igennem flere forskellige grader af nedlukning, er kommet for at blive. Det stiller nye krav til arbejdspladsen og arbejdskulturen, som grundlæggende må tage afsæt i de behov, der opstår på baggrund af de nye arbejdsformer (Sundblad, 2021).

Esbjerg Kommune og Designskolen Kolding har indgået partnerskabsaftale om udvikling af viden og anvendelse af design i udviklingen af velfærdsløsninger. Heraf er Designskolen Kolding blevet inviteret til at bidrage til projektet ‘Nye Administrative Arbejdsformer på Esbjerg Rådhus’, der netop omhandler, hvordan erfaringerne, fra coronatiden og tiden der lå før, kan konsolideres til fremtidens arbejdsplads.

De fleste drømmer om det bedste fra begge verdener. Men hvad er så det?

Formål

Formålet med projektet er at skabe en moderne arbejdsplads til fremtidens velfærdsmedarbejder, med Esbjerg Rådhus som omdrejningspunkt for nye arbejdsformer, der indbefatter fleksibilitet, kreativitet, læring og vidensdeling i både online og fysiske møder med kollegaer og borgere.

Herunder er målet, at de to lokal-MED, Familiecentret og Voksenmyndighed, flytter ind på Esbjerg Rådhus.

Forandringsprocessen skal skabe kvalitative indsigter om medarbejdernes mange stemmer, forankret i forskellige funktioner med vægt på kultur, rum og arbejdspraksis. Herunder udvikles et kontekstspecifikt dialogværktøj, der skal belyse hverdagshistorier og visioner.

Indsigterne skal ligge til grund for anbefalinger til den overordnede struktur og placering af ressourcer på fremtidens rådhus.

Metoder og resultater

I tæt dialog med projektets styregruppe har vi planlagt en 3-faset samskabelsesproces, hvor vi har undersøgt de faktiske behov og potentialer på tværs af direktørområder – en proces som samtidig påbegyndte en fælles kulturforandring.

De 3 faser har givet en dybdegående viden omkring de enkelte arbejdspladser og de ressourcer, som er fælles for rådhusets medarbejdere. Vi har involveret medarbejdere fra forskellige stillingsniveauer i henholdsvis indledende samtaler, stafetsamtaler og workshops, samt opfordret til en åben dialog, både under og imellem faserne. Dette med henblik på at begynde en fælles samtale, samt invitere til prøvehandlinger i det små. Sammen med medarbejderne har vi belyst specifikke situationer i den nuværende arbejdsdag, og brugt disse til at opstille og diskutere mere spekulative fremtidsscenarier. Det har givet værdifulde indsigter til konkrete løsninger og anbefalinger til den videre proces.  Dette har bl.a. udmøntet sig i de 5 principper, samt i et fælles manifest og tiltag hen imod en mere bæredygtig arbejdsdag for medarbejderne (dette uddybes i rapporten for projektet).

1. Borger- og virksomhedsrettede aktiviteter samles i stueetagen
  2. Uderum og bevægelse integreres i indretningen
  3. Møde- og samtalefaciliteter er ligesom fx køkken/kantineforhold fælles for de ansatte
  4. Leder- og chefkontorer etableres på mindre kontorer med begrænsede mødefaciliteter
  5. Mere rum for ideudvikling og fordybelse

Se og download projektrapport

Se rapport

Samarbejdet med Designskolen Kolding har været inspirerende og hjulpet os med at indsamle og generere input fra vores ansatte på en ny og anderledes måde. Designskolens tilgang har i hele forløbet været løsningsorienteret og præget af en høj grad af fleksibilitet.

Birgitte Stenderup, personale- og udviklingschef Esbjerg Kommune