Postkort fra fremtiden

Spændende, vilde og sjove scenarier så dagens lys da Designskolen Koldings internationale DesignCamp efter to intense uger med fjernundervisning og fokus på fjerne steder og fremtider i dag nåede sin afslutning.

Fiskere som fremtidens superhelte. Gourmet-drinks af mixede følelser. Øen som et levende arkiv. Eller som et epicenter for håndværk, leg og liv. Eller det sidste sted i verden, hvor du kan finde rigtig mad – og måske dig selv.

Med afsæt i Bornholm og Læsø og en række lokale virksomheders konkrete udfordringer præsenterede 70 kandidatstuderende fra hele verden fortællinger og koncepter, som kan være med til at skabe handlinger og bane vejen for den grønne omstilling, og hvordan vi skal leve i fremtiden. Titlen for DesignCampen var Island Matters - Speculative Fabulations of Possible Futures. Og de studerendes løsninger var netop det: fabulerende, spekulative og visionære.

Virtuel designproces
Men to uger med en online, tværfaglig designproces har ikke været en nem opgave, og formatet har da også haft konsekvenser i forhold til, hvad det har været muligt for de studerende at producere i form af prototyper m.v. Mangeårig underviser på campen Barnabas Wetton siger:

- Vi har været maksimalt udfordret denne gang. Tanken bag DesignCamp har jo netop altid været det fysiske møde mellem studerende, samarbejdspartnere og undervisere. I år måtte det møde foregå online. Men vi forsøgte at skabe noget fysisk i det virtuelle.

Kommandocentral
Blandt andet havde Barnabas Wetton, sammen med sine to kolleger Adam Montandon og Mathias Poulsen, oprettet en 'kommandocentral' i et af skolens laboratorier. Her startede hvert Zoom-morgenmøde med de 70 studerende, og her blev der eksperimenteret med materialer og bygget prototyper. Forud for campen havde de studerende desuden fået tilsendt en kasse med indhold til at skabe deres designproces og styrke de sociale relationer, bl.a. i form af ingredienser til en virtuel ’bake-off’-event.

- Det er en hård tid for vores studerende, men jeg er imponeret over dem. De holder hinanden oppe og passer på hinanden. Oveni det formår de at arbejde med deres faglighed og sætte den i spil på nye måder. Jeg tror, de på denne camp om noget har lært at se sig selv som innovationsfacilitatorer såvel som formgivere, siger Barnabas Wetton.

Stort engagement
Også samarbejdsvirksomhederne har været på arbejde, men har udvist stort engagement og en kæmpe nysgerrighed:

- Jeg ser en kolossal vilje og energi i de små samfund til at nyskabe deres industrier. På denne camp har de fået lejlighed til at se udover de mange praktiske gøremål og udfordringer, de som mindre virksomhed har, og se med nye øjne på egne materialer – og også se på deres store bidrag til kulturen på øerne, siger Barnabas Wetton.

Han er også fuld af ros til hele camp-teamet og de mange undervisere og oplægsholdere, som hver dag navigerede ind og ud af break-out rooms og online værktøjer og gjorde deres yderste, for at de studerende ikke skulle blive snydt - hverken fagligt eller følelsesmæssigt - for den kæmpe fælles oplevelse, som campen er kendt for at være.

Om DesignCamp
Designskolen Kolding har siden 2009 været vært for en international DesignCamp, som over en periode på to uger samler danske og internationale studerende, virksomheder, designere, forskere og andre med interesse for design. Omdrejningspunktet er et aktuelt og samfundsrelevant tema, som belyses igennem virkelighedsnære cases og en intens designproces, der resulterer i konkrete designkoncepter.