Arkitektkonkurrencen er skudt i gang

Fem arkitektfirmaer er nu udpeget til at deltage i hovedkonkurrencen om en gennemgribende transformation af Designskolen Kolding

Omsider kan der sættes navn på de fem arkitektfirmaer, der skal være med i hovedkonkurrencen om at stå for den forestående transformation af Designskolen Kolding. Efter grundig vurdering har Designskolens eksterne styregruppe udvalgt ADEPT, CEBRA, CUBO Arkitekter, Mikkelsen Arkitekter samt Rørbæk & Møller Arkitekter til at komme med deres bud på, hvordan fremtidens designskole skal se ud.

Den eksterne styregruppe, der består af Designskolen Koldings rektor, bestyrelsesformand og et bestyrelsesmedlem samt Kolding Kommunes stadsarkitekt, repræsentanter fra Den A.P. Møllerske Støttefond og Louis-Hansen Fonden, var imidlertid sat på en svær opgave. Valget stod mellem i alt 19 yderst kompetente aktitektfirmaer, som alle kunne indfri en lang række af de krav, der blev stillet for at kunne blive prækvalificeret. Arkitektfirmaerne blev bl.a. bedt om at dokumentere erfaringer med transformationsopgaver, byggeri af undervisningsinstitutioner, etablering af værkstedfunktioner, redegøre for faglig kapacitet, finansiel stabilitet og som noget helt essentielt know how om at bygge bæredygtigt.

- De fem arkitektfirmaer, som går videre i hovedkonkurrencen, dækker et bredt spekter fra de relativt unge, eksperimenterende teams til de mere etablerede. Og det, tror vi, vil resultere i nogle spændende og sikkert meget forskelligartede forslag, siger rektor Lene Tanggaard.

Den 24. januar er der deadline for aflevering af projektforslagene. Designskolens dommerkomité skal derpå gennemgå alle projekter i detaljer, før vinderen kan offentliggøres den 16. februar 2022. Selve transformationen af Designskolen Kolding bliver påbegyndt 8. november 2022, og den nye skole forventes at stå klar til at blive taget i brug kort efter studiestart den 17. oktober 2023.

Såvel medarbejdere som studerende har været inddraget i udvælgelsen af de fem arkitektfirmaer. Designskolens interne byggestyregruppe, der ud over medlemmer af rektoratet også tæller en repræsentant for medarbejdere og en for studerende, har vurderet og fuldt tilsluttet sig indstillingen fra den eksterne byggestyregruppe

Her er de fem udvalgte arkitektfirmaer
ADEPT
CEBRA